Äntligen har spaden satts i backen för Sveriges största infrastrukturprojekt: Ostlänken. Den nya dubbelspåriga järnvägen från södra Stockholm till Linköping och de som tvivlat på att spåren skulle läggas, kan nu lugna sig. Det kommer att bli en så kallad ”gamechanger” för vår regions konkurrenskraft.
Nya dubbelspår gör att godstrafiken kan separeras från de snabbare persontågen. Båda trafikslagen kan då flerdubblas, vilket betyder fler hållbara transporter av både människor och varor. Redan i dag vill fler åka och köra tåg i och genom vår region, men begränsas av att spåren har nått sin fulla kapacitet. Därtill är befintligt järnvägssystem i behov av upprustning och när det sker, blir det störningar och stopp i trafiken. Värdefullt gods till och från företagen blir stående och människor kommer inte fram tid. Förseningar betyder kostnader för tid är, som bekant, pengar.
Ostlänken kommer inte bara säkra nuvarande flöden och därmed göra befintliga företag mer konkurrenskraftiga – den möjliggör fler godstransporter, vidgad arbetsmarknad och ökad attraktivitet för nyetableringar och inflyttningar. Tillväxt, kort och gott.
2035 är tio år bort, det stämmer. Stora infrastrukturprojekt tar tid i anspråk och Ostlänken är som sagt det största projektet i modern tid. Det har tagit nära 30 års planering för att komma fram till spadtaget. Ytterligare tio år innan tågen faktiskt börjar rulla är i sammanhanget varken konstigt eller särskilt lång tid. Däremot är det av yttersta vikt att bygget inte försenas mer. Dessutom ska vi ta vara på byggtiden. Det är inte bara som 16 mil färdig räls som har betydelse. Under tiden kommer bygget innebära tusentals arbetstillfällen, också indirekt genom investeringar, ökad handel, transporter och samhällsservice.
För näringslivet innebär Ostlänken att vår arbetsmarknadsregion tätare kopplas till Stockholms och att res- och ledtider mellan tillväxtnoderna säkras och kortas. Det är inte bara nya spår som byggs, det är ljusare utsikter. Många branscher och företag går igenom tuffa ekonomiska tider med utmaningar att locka talang och kompetens. Att Sveriges största tillväxtmöjlighet nu förverkligas ger en välbehövlig injektion av framtidstro och investeringsvilja.
Därtill är Ostlänken en uppvisning i politisk vilja och sammanhållning. Med ett gemensamt mål i sikte ha projektet överlevt mandatperioder, maktskiften och kommungränser – från Linköping via Norrköping, Nyköping och Skavsta, Trosa till Södertälje och Stockholm. Sträckan är en pulsåder i det svenska transportsystemet, med Ostlänken förstärks den ordentligt. Det ger konkurrensfördelar som stärker regionens attraktionskraft nationellt och internationellt. Det är med andra ord inte bara räls vi ska bygga – det är samhällsutveckling.