Sociala medier påverkar vårt drickande

För många av oss är det troligen inget problem med alkoholromantik i våra flöden, men så är det inte för alla, skriver debattören.

Forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol, skriver debattören.

Forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol, skriver debattören.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt2023-07-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige är på väg in i semesterdvala. En period då samhället går på sparlåga. I alla fall i vissa avseenden. På andra områden skruvar vi upp. Vi dricker mer alkohol. Det syns i försäljningsstatistiken och när vi frågar svenska folket – där fler än varannan svarar att de dricker mer under sommaren. Vi skruvar även upp vår aktivitet på sociala medier och delar med oss av härliga avkopplande stunder av rosé i motljus. Att det dricks mer när det är sommar och ledigheten infinner sig är som förväntat. För många känns det naturligt att dricka mer alkohol när vi är lediga och utrymme för socialt umgänge ökar. De som ökar sitt drickande mest är dessutom kvinnor i åldrarna 35–49 år och de som har barn som bor kvar hemma. Sannolikt är det grupper som i vardagslunken har flest måsten och krav på sig, och när sommarens ledighet kommer blir kontrasten mot vardagen som störst och möjligheterna att ta sig ett glas fler. 

När alkoholen får en större plats i vår vardag delar även fler i större utsträckning med sig av detta på sociala medier. Närmare varannan person uppger i IQ:s undersökning att de ofta ser alkoholrelaterat innehåll i sina flöden, och nära fyra av tio menar att det är än vanligare under sommaren. Varannan säger dessutom att alkoholen skildras positivt. Vi ser även i våra långtidsundersökningar att svenskarna med åren har fått en alltmer tillåtande inställning till alkohol och att det utgör ett alltmer naturligt inslag i vår vardag. Trots att vi dricker allt mindre. När det kommer till vad vi väljer att dela med oss av på våra sociala medier är det så klart upp till var och en, men, vi människor har som bekant ett kollektivt behov av gemenskap, att göra som andra och att höra till. Hur vi påverkas av innehållet på sociala medier är individuellt, men forskning visar att risken att unga ska dricka alkohol den närmsta månaden ökar om deras vänner postar inlägg om alkohol. Vi kan anta att detta mönster ser snarlikt ut i övriga befolkningen. Utmaningen idag är att när du och jag omedvetet, och med positivt uppsåt, delar med oss av våra semesterbilder med alkohol i handen så kan det påverka andras alkoholvanor negativt. För många av oss är det troligen inget problem med alkoholromantik i våra flöden, men så är det inte för alla. 

Tack och lov finns en generell långsiktig trend där svenskarnas alkoholkonsumtion minskar. Det går i motsatt riktning jämfört med hur mycket vi exponeras för alkoholglorifierande innehåll. Att det dricks mindre är positivt på gruppnivå. Men fortfarande finns det många som dricker för mycket och som påverkas av den glorifiering som gemene man bidrar till, oftast helt omedvetet.

Förhärligande bilder i sociala medier är heller inget unikt för alkohol. Vi tenderar allmänt att visa upp en positiv, eller till och med glorifierande, bild av våra liv i sociala kanaler. Ett beteende som kan leda till att vi jämför oss med andra, och som kan skapa onödig stress och press. 

Om alkoholbilder påverkar dig negativt kan det vara läge att rensa bland vilka konton du följer, behåll de som ger dig inspiration och energi. Det är även bra att påminna dig om att vardagens rutiner, som att diska eller dammsuga, inte delas lika ofta. Påverkas du av bilderna på öldrickande på bryggan, eller ett glas rosé i motljus, så att du känner ett sug efter att dricka, trots att du inte tänkt det? Ta i så fall en paus från sociala medier, njut av dina egna stunder och sluta jämföra med andras. Ha en skön sommar, full av medvetna val.