Väg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg är under både ombyggnad och utredning. Säkerheten och framkomligheten är i fokus. En del anser att det borde gå snabbare och ifrågasätter ordningen på åtgärderna.
Vi är företrädare för transportsystemet på nationell, regional och lokal nivå. Vi delar en glasklar målsättning – ingen ska omkomma i trafiken. Varje allvarlig olycka är en hemsk tragedi. Den klart största dödsolycksrisken på väg är kollision med mötande fordon. Det är också därför vi under ett antal år satsat stora summor på att bygga om vägar så att de blir mötesseparerade.
Just nu pågår bygget av en ny mötesseparerad 2+1-väg från Linköping och söderut. Den första delen öppnar för trafik nu i sommar. Vägen byggs i första hand om för att skapa effektiv och säker pendling in till Linköping, där många arbetar. Eftersom trafikflödet är som störst närmast Linköping är det naturligt att inleda bygget där.
Väg 35 norr om Åtvidaberg är en av landets hårdast drabbade när det gäller viltolyckor. När vi bygger om vägen ingår därför viltåtgärder som en viktig del. Stängsel är en del, men forskningen visar tydligt att enbart stängsling inte löser problemen, utan snarast tenderar att flytta dem. Lösningen i närheten av Grebo, där viltnärvaron är stor, blir därför stängsel i kombination med säkra viltpassager under och över vägen.
På den södra delen från Grebo till Åtvidaberg gör vi ett antal snabbare åtgärder i väntan på att sträckan kan byggas om. Redan i år kommer vi bland annat att sätta upp ett tiotal tidsinställda viltvarningsskyltar som varnar de tider på dygnet och året då det är störst risk för vilt på vägen. Även ett antal konventionella viltvarningsskyltar och räckesåtgärder kommer att genomföras i år. Parallellt inleder vi arbete med en vägplan för att preliminärt kunna sätta upp stängsel på en del av sträckan nära Åtvidaberg 2022.
Man ska samtidigt vara medveten om att de flesta av de allvarliga viltolyckorna förekommer på vägar med stängsel och hög hastighet. Stängsel är därmed inte hela lösningen på viltproblematiken. Vi kommer aldrig kunna garantera att det inte finns djur på vägarna. Som bilist behöver man alltid vara beredd på att det kan dyka upp ett djur på vägen.
Nyligen har Trafikverket föreslagit en hastighetssänkning till 80 km/h på de delar av väg 35 som inte byggs om de närmaste åren. Det ger stor effekt på säkerheten, samtidigt som tidsförlusten per mil inte är mer än 50 sekunder.
Uppmaningen till trafikanter på väg 35 är att anpassa hastigheten och vara uppmärksamma, inte bara på vägen utan även på området strax utanför vägen. Den nya viltvarningen kommer att hjälpa till att påminna om det framöver.
Det väntar en rad säkerhetshöjande åtgärder på sträckan mellan Linköping och Åtvidaberg de kommande åren, men allt sker inte samtidigt och det går aldrig att garantera en helt riskfri väg. Därför måste vi hjälpas åt och skapa en säker miljö tillsammans.
Einar Schuch, regional direktör, Trafikverket region öst
Julie Tran, regionråd, Region Östergötland
Niklas Borg, kommunstyrelsens ordförande, Linköpings kommun
Thomas Lidberg, kommunstyrelsens ordförande, Åtvidabergs kommun