Ungdomar borde cykla, inte ta bussen till skolan

Skolungdomar får idag busskort för att kunna resa till och från skolan, men dessa kort borde endast gälla under vinterhalvåret, skriver debattören.

Att så många ungdomar ska åka buss när de lika gärna kan cykla är onödigt, menar debattören.

Att så många ungdomar ska åka buss när de lika gärna kan cykla är onödigt, menar debattören.

Foto: Victor Bomgren

Debatt2023-06-30 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter sommaruppehållet kommer stadsbussarna att fyllas av skolelever igen. Linköping är en liten stad med fantastiska cykelvägar, men trots det väljer många ungdomar att ta bussen. Det här är en stor kostnad för alla oss som bor och betalar skatt i kommunen. Pengar som skulle kunna gå till äldrevård eller till en bättre skola går istället till att göra ungdomar mindre hälsosamma. Kommunstyrelsen bör därför verka för att elevers busskort enbart ska gälla på vinterhalvåret.


Idag får de skolungdomar som bor tillräckligt långt från skolan ett busskort som fungerar alla vardagar under dagtid, men inte under sommarlovet. Jag tycker att Linköping kommun borde begränsa korten så att de bara fungerar under vinterhalvåret. Buss kan vara ett rimligt färdsätt när det är mörkt och snöigt, när man kan halka och slå sig, men under sommarhalvåret borde bussarna inte användas som det primära färdsättet för ungdomar i Linköpings tätort.
Men kostar det egentligen så mycket för kommunen om ungdomar åker buss året runt? Bortsett från de indirekta kostnaderna som att unga får sämre kondition och ett sämre lokalsinne av bussåkandet så finns det även en del direkta kostnader med skolbusskort. Trängseln på kollektivtrafiken är stor under morgonrusningen och när det är många som vill åka tvingas Östgötatrafiken köra med större tyngre bussar. Detta resulterar i högre bränslekostnader och att vägarna slits mer, vilket i sin tur försämrar innerstadens luft. Trängseln riskerar också att göra det svårare för de som faktiskt måste åka buss att ta sig fram. Äldre människor och funktionsvarierade kanske inte får plats i bussen på grund av att ett hav av skolungdomar tar alla platserna.


En potentiell invändning mot förslaget skulle kunna vara att barn från resurssvaga hem kan påverkas negativt. Men barn i socioekonomiskt svaga områden får sällan skolbusskort idag. Skäggetorp, Ryd och Berga ligger alla för nära stadens stora högstadie- och gymnasieskolorna för att barnen ska få busskort, medan många i resursstarka områden som Vidingsjö, Ullstämma och Hjulsbro får busskort. Som boende i Linköpings tätort borde huvudregeln vara att man cyklar till skolan. Vill man unna sig en bussresa under sommaren får man använda sina egna pengar. Självklart borde det finnas vissa undantagsfall, unga med funktionsvariationer som gör att de inte kan cykla borde få busskort. Men huvudregeln borde vara att elever i cykelstaden Linköping cyklar till skolan.