Skolskjutsen brister för hörselklass

Dagligen är det barn som inte kan ta sig till eller från Blästadsskolan i Linköping, skriver Susanna Ahlström, HRF Östergötland.

Dåligt fungerande skolskjuts skapar oro hos eleverna i hörselklassen på Blästadsskolan i Linköping.

Dåligt fungerande skolskjuts skapar oro hos eleverna i hörselklassen på Blästadsskolan i Linköping.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Debatt2019-09-12 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "Kris i färdtjänsten", 30/8.

Trafik- och samhällsplaneringsnämndens presidium i Region Östergötland skriver om de problem som råder i taxibranschen för den särskilda kollektivtrafiken, det vill säga färdtjänst, sjukresor och skolskjuts.

Olika problem tas upp gällande den rådande situationen men en viktig del är inte belyst. I Linköping, på Blästadsskolan, finns det en hörselklass för år 1–6. Eleverna kommer från olika delar av Östergötland och är i behov av trygg skolskjuts till och från sin skola. Eleverna har teckenspråk som sitt första språk eller en kombination av talad svenska och teckenspråk. De går i hörselklass för att få kommunikativt stöd och stimulering i sin skolgång och för att träffa andra elever i samma situation.

Den senaste tidens problem med skolskjutsen har ställt till stora problem för elever och föräldrar. Dagligen är det barn som inte kan ta sig till eller från skolan då skolskjutsen uteblir. Föräldrar får ta ledigt från jobbet för att kunna skjutsa sitt barn eller så har elever fått stanna hemma från skolan. Föräldrarna får inte någon information och vid kontakt med beställningscentralen väntar telefonkö och sällan en lösning.

Det är mycket allvarligt att elever som på grund av sin funktionsnedsättning i form av nedsatt hörsel eller dövhet inte får den skolgång de har rätt till på grund av utebliven skolskjuts. Än allvarligare är oron eleverna drabbas av när de inte vet om de ska komma till eller från skolan.

HRF Östergötlands distrikt vill veta hur situationen ska lösas för våra hörselelever så att skolskjutsen fungerar. Alla inblandade är överens om att situationen är ohållbar. Vem kliver fram och diskuterar fram en lösning med föräldrarna och med oss i HRF, hörselskadades distrikt i Östergötland?

Susanna Ahlström

vice ordförande HRF Östergötland