Skolan behöver riktiga ledare

Den svenska skolan har befunnit sig på ett sluttande plan de senaste 50 åren. Det måste bli ett slut på detta. De barn som börjar första klass till hösten kommer att lämna gymnasiet med usla kunskaper om inget radikalt görs, menar Torsten Svärdström (SD).

Skribenten varnar för en utveckling där svenska elevers kunskaper inte räcker till.

Skribenten varnar för en utveckling där svenska elevers kunskaper inte räcker till.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2018-08-07 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi måste, i väntan på ett uppvaknande på central nivå, påbörja arbetet parallellt på lokal nivå. Politiker, utbildningsförvaltning och rektorer behöver sätta sig ner och utforma en strategi för hur kunskapsskolan kan återinföras inom ramen för nuvarande regelverk.

Grundförutsättningen måste vara att skolan är ansvarig för att eleven bibringas kunskaper, till skillnad från nu då det är eleven själv som svarar för detta. Den flumpedagogiken måste snarast överges om inte Sverige ska fortsätta raset från det en gång goda anseendet som utbildningsnation.

För att åstadkomma detta krävs ledarskap – från rektorerna på skolan. Vi behöver inga före detta lärare som växlats upp till kvalificerade schemaläggare. Vi behöver ledare! Rektorer som vågar ställa krav på lärare i deras utbildningsroll – ris och ros. Krav på att det ska råda arbetsro i klassrummet om det så ska behövas ordningsvakter på vissa skolor. Stökiga elever ska ut från klassrummet och föräldrarna informeras om det inträffade. Rektorer som håller undan påstridiga föräldrar från sina lärare i frågor om prov och betyg så att dessa får arbetsro. Rektorerna ska i sin tur känna att de har detta mandat från kommunledningen.

Om eleverna känner trygghet och struktur i klassrumsundervisningen, samt att det är tydligt vad som förväntas av eleven i varje ämne, kommer med all sannolikhet elevhälsan generellt att förbättras som en bonuseffekt utöver stigande kunskapsnivåer. Arbetsro, trygghet och sammanhållning i klassen är särskilt nödvändig för svagpresterande elever.

Lärarutbildningen måste parallellt genomgå samma paradigmskifte för att kunna tillhandahålla kompetenta lärare som då också kommer att uppleva att yrket återfår sin forna status.

Om ingenting görs kommer den offentliga sektorn att söka personal till vård, omsorg och skola utanför landets gränser. Det blir finska lärare i Norrbotten, norska läkare i Värmland, danska sjuksköterskor i Skåne och sedan står vi med en uppsjö av halvutbildade svenska ungdomar utan jobb. Saab och övrig industri kommer att tvingas söka sina ingenjörer i länder med betydligt mer krävande utbildningar där kunskaperna är väl dokumenterade.

Om våra svenska ungdomar inte blir attraktiva på arbetsmarknaden så krymper skatteunderlaget och därmed välfärden.

Sverigedemokraterna kommer att driva på utvecklingen mot en återgång till kunskapsskolan

Torsten Svärdström (SD)

kandidat i valet till Linköpings kommunfullmäktige