Situationen på E4:an är oacceptabel – höj hastigheten

Just vad gäller sträckan mellan Norrköping och Linköping ger landskapet förutsättningar som förmodligen aldrig kommer att kunna motivera fri fart men det är oavsett en bra utgångspunkt, skriver debattörerna.

Det är hög tid att införa ett omkörningsförbud för tunga transporter på hela sträckan, förbjuda stillastående längs med motorvägen och dess på/avfarter, skriver debattörerna.

Det är hög tid att införa ett omkörningsförbud för tunga transporter på hela sträckan, förbjuda stillastående längs med motorvägen och dess på/avfarter, skriver debattörerna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2023-08-11 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns mycket som gör Östergötland attraktivt att både leva och verka i. Länets kommunikationer är historiskt en av våra största tillgångar, något som är lika relevant i dag som det i över 400 år har varit. I takt med att länet växer ställs länets infrastruktur mot höga krav och redan nu börjar sprickorna synas. Från strulande tågtrafik till en tungt trafikerad motorväg där lastbilar står parkerade bakom krön och olyckor är nästintill att räkna med. Det sistnämnda vill vi hävda är det mest akuta – och enklaste att åtgärda i sammanhanget.

Moderata ungdomsförbundet, både regionalt och nationellt, vill se E4:an befrias från en övre hastighetsgräns. I praktiken är det inte ett krav på avreglering utan snarare upprustning där motorvägen rustas så till den grad att det inte längre går att motivera en hastighetsgräns om 110 kilometer i timmen. Just vad gäller sträckan mellan Norrköping och Linköping ger landskapet förutsättningar som förmodligen aldrig kommer att kunna motivera fri fart men det är oavsett en bra utgångspunkt. Bevisligen respekteras inte dagens hastighetsgräns på sträckan och diskussionen borde snarare handla om att göra sträckan säkrare än att klassificera fortkörare som förbrytare.

Att Östergötland gynnas av effektiva, säkra och snabba medel av transport genom hela länet är förmodligen en majoritet av östgötarna eniga om. Därför är det hög tid att införa ett omkörningsförbud för tunga transporter på hela sträckan, förbjuda stillastående längs med motorvägen och dess på/avfarter. I samband med detta är det också hög tid att utreda att göra vägen 3-filig och höja hastighetsgränsen till 120 kilometer i timmen.

Ingenting av det ovannämnda behöver heller göras på bekostnad av det kollektiva resandet. Att ta tåget i stället för bilen har sina egna fördelar för både individ och samhälle – inte minst när vi talar om klimatpåverkan. Människor väljer det alternativet som passar den själv bäst; låt oss då göra möjligheterna för både kollektivt och privat resande bättre i stället för att blint ha som ändamål att aktivt försämra för dem där bilen är det bästa alternativet.

Resandet i länet kommer att fortsätta öka för varje år som går. Den utmaningen bör vi ta oss an med öppen famn snarare än förskräckelse eller passivitet. Ökat resande är nämligen en bieffekt av att transportsträckorna i sig inte sätter käppar i hjulet människor. Karriär, turism, godstransporter eller besök av familj och vänner; anledningarna till resandet genom länet kvittar för den är väsentlig för allas vår vardag. Då kan inte den nuvarande situationen på E4:an fortsätta att råda. Det måste kunna kännas säkert att använda alla de transportvägar som knyter samman vårt Östergötland till en gemensam region. Politiken kan verkligen inte göra allt, men dess huvuduppgift är trots allt att ge människor möjligheten att leva sina egna liv på sina villkor.