SFI-lÀrare: Alla klarar inte av en gymnasieutbildning

Cirka 100 elever har passerat revy under perioden och vi har kunnat godkÀnna 8 stycken, alltsÄ mindre Àn 10 procent. Det Àr nedbrytande för bÄde lÀrare och elever nÀr sÄ fÄ elever nÄr mÄlen, skriver en SFI-lÀrare i Linköping.

Vi kan inte lÀngre sticka huvudet i sanden och lÄtsas att alla klarar att skaffa sig en gymnasieutbildning, för sÄ ser verkligheten inte ut. Hur skapar vi en arbetsmarknad Àven för lÄgutbildade flyktingar, skriver en SFI-lÀrare.

Vi kan inte lÀngre sticka huvudet i sanden och lÄtsas att alla klarar att skaffa sig en gymnasieutbildning, för sÄ ser verkligheten inte ut. Hur skapar vi en arbetsmarknad Àven för lÄgutbildade flyktingar, skriver en SFI-lÀrare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2023-03-10 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag blev fĂ€rdig gymnasielĂ€rare 1999 och tog mig an yrket med energi och entusiasm. Ganska snart upptĂ€ckte jag dock att skillnaden mellan retorik och praktik var vĂ€ldigt stor pĂ„ gymnasiet. DĂ€rför sadlade jag om till SFI-lĂ€rare i stĂ€llet. PĂ„ SFI fanns allt det som jag saknat pĂ„ gymnasiet: motiverade elever, respekt för lĂ€raren och realistiska mĂ„l. Jag tog mig an Ă€ven detta yrke med entusiasm och hade nĂ„gra fina Ă„r pĂ„ SFI. 

För cirka 10 Ă„r sedan förĂ€ndrades detta. Nu bestĂ€mde politikerna att Ă€ven de lĂ„gutbildade SFI-eleverna skulle ha rĂ€tt att fĂ„ lĂ€sa de högre SFI-kurserna, det vill sĂ€ga kurs C och D. DĂ€rför fick jag börja undervisa lĂ„gutbildade pĂ„ kurs C. Detta har jag nu jobbat med sedan höstterminen 2020. Cirka 100 elever har passerat revy under perioden och vi har kunnat godkĂ€nna 8 stycken, alltsĂ„ mindre Ă€n 10 procent. Resten har antingen skrivits av, slutat frivilligt eller fortsatt med sina SFI-studier. Det Ă€r nedbrytande för bĂ„de lĂ€rare och elever nĂ€r sĂ„ fĂ„ elever nĂ„r mĂ„len. 

Det finns tvĂ„ sĂ€tt att tolka de hĂ€r resultaten pĂ„. Det ena Ă€r att sĂ€ga att skolan och lĂ€rarna inte hĂ„ller mĂ„ttet, för “alla kan”. Det andra sĂ€ttet Ă€r att sĂ€ga att den hĂ€r kursen Ă€r nog för svĂ„r för de hĂ€r eleverna, förvĂ€ntningarna Ă€r inte realistiska.

Det jag har upptĂ€ckt Ă€r att den andra tolkningen inte Ă€r tillĂ„ten i Sverige. Som lĂ€rare ska man sĂ€ga att “alla kan”, Ă€ven om resultaten pekar i en annan riktning. Men jag tror inte att detta beror pĂ„ att vi har dĂ„liga lĂ€rare pĂ„ SFI, för vi brukar fĂ„ goda omdömen frĂ„n vĂ„ra elever och de flesta SFI-lĂ€rare Ă€r bĂ„de behöriga, erfarna och engagerade. Men det vi begĂ€r av lĂ„gutbildade SFI-elever Ă€r inte realistiskt. 

Min bild Ă€r att det för majoriteten av de lĂ„gutbildade eleverna pĂ„ kurs C Ă€r en utmaning att skriva enstaka ord och meningar pĂ„ svenska – vi begĂ€r att de ska kunna skriva texter i olika genrer. Samma sak nĂ€r det gĂ€ller lĂ€sning: för de flesta 1C-elever Ă€r det en utmaning att ljuda sig igenom en mening pĂ„ svenska – vi begĂ€r att de ska kunna lĂ€sa tidningsartiklar. För att uttrycka det frankt: vi begĂ€r av eleverna att de ska kunna göra saker pĂ„ ett frĂ€mmande sprĂ„k (svenska), som mĂ„nga inte behĂ€rskar pĂ„ sitt modersmĂ„l. Det sĂ€ger sig sjĂ€lvt att det inte gĂ„r. Följden blir elever som gĂ„r och gĂ„r men aldrig kommer till dörren. 

För lĂ„gutbildade elever i Linköping Ă€r kurstiden 14 mĂ„nader för kurs C (som ska motsvara klass 4–5 i grundskolan), sen blir de avskrivna om de inte har nĂ„tt mĂ„len. Problemet Ă€r att det inte finns nĂ„gra alternativ och dĂ€rför kommer de tillbaka igen efter en karensperiod pĂ„ sex mĂ„nader. SĂ„ dĂ€r kan det hĂ„lla pĂ„ i mĂ„nga Ă„r. Även detta Ă€r nedbrytande för bĂ„de elever och lĂ€rare.

Det Ă€r alltid lĂ€tt att skylla pĂ„ systemet nĂ€r eleverna inte nĂ„r mĂ„len. Föreningen VĂ€rldens mammor har till exempel varit ute och talat om systemfel för att deras medlemmar inte klarar av SFI. Och sjĂ€lvklart ska vi alltid strĂ€va efter att förbĂ€ttra oss, men inga reformer i vĂ€rlden kan Ă€ndra pĂ„ det faktum att mĂ„nga flyktingar Ă€r pĂ„ lĂ„gstadienivĂ„ nĂ€r det gĂ€ller att lĂ€sa och skriva. 

Systemfelet ligger snarare pĂ„ annat hĂ„ll; att vi har skapat en arbetsmarknad som krĂ€ver minst gymnasieutbildning för att fĂ„ ett jobb. I stĂ€llet för att snacka om hur det borde vara behöver vi prata om hur det verkligen Ă€r – och verkligheten Ă€r att de flesta lĂ„gutbildade SFI-elever nĂ„r sitt tak pĂ„ kurs B, vilket motsvarar klass 3 i grundskolan. Vi kan inte lĂ€ngre sticka huvudet i sanden och lĂ„tsas att alla klarar att skaffa sig en gymnasieutbildning, för sĂ„ ser verkligheten inte ut. Hur skapar vi en arbetsmarknad Ă€ven för lĂ„gutbildade flyktingar?

Mitt eget svar Ă€r att samhĂ€llet mĂ„ste gĂ„ in och subventionera anstĂ€llningar för den hĂ€r gruppen. Det Ă€r betydligt mer humant och kostnadseffektivt Ă€n att lĂ„ta dem lĂ€sa pĂ„ SFI i 10–15 Ă„r.