Koalition för Östergötlands ambition är att hela Östergötland ska ha tillgång till en välutvecklad kollektivtrafik som knyter ihop länet, så att det blir smidigt att resa. Oavsett var i länet man bor ska det vara enkelt och smidigt att pendla till arbete eller studier. Ett exempel på en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik är busstrafiken som i dag går på sträckorna Linköping–Åtvidaberg respektive Linköping–Kisa. En stor andel av pendlarna på sträckorna åker kollektivt med expressbussarna.
På senaste regionfullmäktige debatterades en motion om Tjust- och Stångådalsbanan. Sverigedemokraterna försökte framställa det som att de bättre än något annat parti satsade på utvecklingen i Åtvidaberg och Kisa. Deras företrädare Jan Svensson berättade i debatten vad han vill: "I dag kostar nu buss- och tågresandet mellan Linköping och Kisa och mellan Linköping och Åtvidaberg 70 miljoner kronor per år. Med ett tågalternativ som Östgötatrafiken skissat på blir kostnaden 106 miljoner kronor men man kan göra det betydligt billigare genom att inte ha så tät pendeltågstrafik."
Vad är det då för kollektivtrafik som Sverigedemokraterna får för dessa 106 miljoner kronor? Det är tågtrafik som går en gång i timmen mellan 06 och 24, men förstärkt till halvtimmestrafik i peak. Inte mer än så. Trafiken skulle dessutom köras med gamla X14-tåg, det vill säga den sorten som slutade gå på Östgötapendeln för flera år sedan.
Notera också att det skulle kunna bli sämre än så. Sverigedemokraterna sa att det skulle kunna bli betydligt billigare genom att köra än glesare trafik. Men 106 miljoner är vad pendeltågstrafiken skulle kosta. För att kunna hålla sig inom de kostnader som Sverigedemokraterna talar om behöver dagens kostnader på drygt 70 miljoner kronor plockas bort. Vad är det då för kollektivtrafik som Sverigedemokraterna är beredda att offra?
All busstrafik som i dag går mellan Åtvidaberg och Linköping och mellan Kisa och Linköping skulle försvinna. Det betyder att orter som Grebo, Bankekind och Skeda Udde mister den linjelagda kollektivtrafik som går i dag. Landsbygden däremellan skulle också bli helt utan linjelagd kollektivtrafik. Det innebär också att dagens stöd till Kustpilen försvinner och med den all passagerartågtrafik mellan Åtvidaberg, Falerum och Västervik samt från Kisa söderut över länsgränsen.
Dagens täta trafik in mot Linköping skulle ersättas av betydligt glesare trafik. Från Åtvidaberg är det elva avgångar som avgår till Linköping på morgnarna klockan åtta eller tidigare. Det skulle i bästa fall reduceras till fem. Från Kisa är det nio avgångar som med Sverigedemokraternas vision i bästa fall skulle bli fem.
Vad är beskedet till de invånare som skulle drabbas om Sverigedemokraternas politik blir verklighet? Svaren från senaste fullmäktigedebatten bekräftar det faktum att Sverigedemokraternas politik vore ett dråpslag mot landsbygden i södra Östergötland.