SD vill se en miljövänlig och levande landsbygd

I sin debattartikel, hävdar Martin Tollén (S) att vår vilja om en upprustning av Tjust- och Stångådalsbanan skulle leda till en försämrad tillgänglighet på landsbygden, detta påstående är helt taget ur luften.

En upprustad Tjust- och Stångådalsbana hade stärkt den lokala och regionala ekonomin i båda regionerna, stärkt den enskilde arbetarens ekonomi och lett till ett ökat samarbete över länsgränserna, menar debattören.

En upprustad Tjust- och Stångådalsbana hade stärkt den lokala och regionala ekonomin i båda regionerna, stärkt den enskilde arbetarens ekonomi och lett till ett ökat samarbete över länsgränserna, menar debattören.

Foto: Olof Carlson

Debatt2021-11-02 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "SD:s politik – dråpslag mot södra Östergötland" (21/10): 

Stångådalsbanan har, för Koalitionen, länge varit en bortprioriterad sträcka mellan Kalmar och Linköping. Koalitionen framförde i en debattartikel i Östgöta Correspondenten den 11 februari i år att deras planer för såväl Stångådalsbanan som Tjustbanan, i stället för en upprustning, är att trafiken ska fortgå som i dag fram till 2040. Detta innebär att Region Kalmar län ensamt får dra hela det logistiska, samt ekonomiska lasset när det kommer till att förbättra Tjust- och Stångådalsbanan inför framtiden. Prioriteringen från Koalitionens sida ligger i stället norrut på Ostlänken, vilket innebär att man glömmer bort de små östgötska kommunerna söderut, vilka skulle vara de stora vinnarna av en upprustning av Tjust- och Stångådalsbanan. Bland annat har Åtvidaberg och Kinda gemensamt skickat in en skrivelse om att driva på Kalmars bidrag till Stångådalsbanan. Vi anser att det är vi som region som skall driva denna fråga, i stället för att kommunerna själva ska behöva vända sig till andra regioner. Detta får en att undra vilka det egentligen är vars politik som innebär ett dråpslag mot södra Östergötland.

Martin Tollén påstår att busslinjer skulle läggas ned i och med en upprustning av Tjust- och Stångådalsbanan, detta är direkt felaktigt. Vi vill se krafttag från politikens sida, där det inte i första hand handlar om att prioritera ett område framför ett annat. Upprustningen måste först och främst få politiskt stöd innan denna kan verkställas, detta vet självfallet Tollén om. Vad han vill göra är att använda sig av populistisk retorik i ett försök att skrämma människor bosatta på landsbygden. Genom att måla upp ett skräckscenario där en tillgänglig landsbygdspolitik inte är förenligt med en fungerande Stångådalsbana så får han det att se ut som att vi i Sverigedemokraterna inte vill landsbygdens bästa.

Vi hade i vår treårsbudget förslag på att lägga 25 miljoner kronor specifikt till landsbygdstrafiken, någonting som skulle ökat tillgängligheten. Vi har inga planer på att skära ned på landsbygdstrafiken i Östergötland, tvärtom så vill vi utöka den. Sverigedemokraterna vill öka den tillgänglighet som Koalitionen försämrat och som inte enbart bidragit till en utarmning av vår landsbygd utan även gjort människor mer beroende av bilen, samtidigt som Tolléns kompisar i regeringen beskattar bilisterna in i oändligheten.

För oss är inte detta enbart en fråga om banor som skulle leda till starkare relationer med andra regioner eller fler arbeten, utan även om vart fokuset ligger inom landsbygdspolitiken. I stället för att fokusera på de större städerna norröver och västerut, så väljer vi att fokusera på småkommunerna, samt de människor som bor där. En upprustad Tjust- och Stångådalsbana hade stärkt den lokala och regionala ekonomin i båda regionerna, stärkt den enskilde arbetarens ekonomi och lett till ett ökat samarbete över länsgränserna. 

Vi vill se en modern, miljövänlig och levande landsbygd, som även tillkännager bilens fortsatta existens, där såväl småländska som östgötska småorter frodas. Det är därför tråkigt att Socialdemokraterna i Östergötland inte kan stötta ett projekt som skulle leda till arbetsmöjligheter, stärka näringslivet och lyfta upp våra småkommuner. Som sagt, vilka är det egentligen som driver en politik vilken innebär ett dråpslag mot södra Östergötland?