Svar på "SD vill se en miljövänlig och levande landsbygd" (2/11):
Det är tydligt att Sverigedemokraterna inte inser vad konsekvenserna blir med deras egen politik, nämligen att busstrafiken mellan Åtvidaberg och Linköping samt mellan Kisa och Linköping skulle försvinna. Från talarstolen i regionfullmäktige förordade Jan Svensson (SD) att finansiera en pendeltågstrafik som skulle vara betydligt sämre än dagens busstrafik. ”I dag kostar nu buss- och tågresandet mellan Linköping och Kisa och mellan Linköping och Åtvidaberg 70 miljoner kronor per år. Med ett tågalternativ som Östgötatrafiken skissat på blir kostnaden 106 miljoner kronor men man kan göra det betydligt billigare genom att inte ha så tät pendeltågstrafik", förklarade Svensson.
I dessa 70 miljoner som Sverigedemokraterna nämner ingår all busstrafik på de berörda sträckorna. Där ingår också Region Östergötlands kostnad för Kustpilen som går över länsgränsen till Kalmar. Den pendeltågstrafik för 106 miljoner kronor som enligt Sverigedemokraterna skulle ersätta denna är betydligt sämre, både genom sämre turtäthet och omoderna tågtyper.
Detta innebär att orter som Grebo, Bankekind och Skeda Udde skulle mista den linjelagda kollektivtrafik som går i dag. Landsbygden däremellan skulle också bli helt utan linjelagd kollektivtrafik. I sin tur innebär det att jobb- och pendlingsmöjligheterna försämras i Kinda och Åtvidabergs kommuner. Kort sagt riskerar landsbygden att utarmas, om Sverigedemokraterna skulle få bestämma.
Vad är beskedet till östgötarna i Kinda och Åtvidabergs kommuner som får sin kollektivtrafik offrad på Sverigedemokraternas altare? Fortfarande är det tydligt att konsekvenserna vore förödande för invånarna i södra Östergötland, om Jan Svensson och hans partikamrater får bestämma.