Sätt kvalitet före vinst inom vuxenutbildningen

Eleven säger att hon får sämre kunskaper och att utbildningsanordnaren sätter “glädjebetyg”. Som lärare inom den kommunala vuxenutbildningen blir man frustrerad.

Det är dags att Linköpings kommun tar sitt mål på allvar; att varje komvuxelev ska ges maximal kunskap och kompetens, skriver artikelförfattarna.

Det är dags att Linköpings kommun tar sitt mål på allvar; att varje komvuxelev ska ges maximal kunskap och kompetens, skriver artikelförfattarna.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Debatt2021-02-09 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköping har fler än tio utförare av vuxenutbildning. Enligt eleven är det ett väletablerat rykte att kvaliteten varierar mellan skolorna. Hur stämmer detta överens med kommunens egna mål om att varje elev ska få “maximal kunskap och kompetens”? 

Sverige är det enda land i världen där aktieägda skolor tillåts göra vinster på verksamhet som våra skattepengar finansierar. 

Riksdagens utredningstjänst la i slutet av december fram en rapport som visar att friskolor har lägre lärartäthet, lägre löner samt fler obehöriga lärare jämfört med kommunala skolor. Genom att spara på kvalité kan vinster skapas. 

Vi misstänker att denna utveckling även kan förekomma inom vuxenutbildningen i Linköping. Eftersom det finns många utförare är konkurrensen om eleverna är hård. 

Vi har bland annat återkommande exempel där elever som inte fått godkänt på nationella prov och därmed fått F i betyg, går till annan utförare och några månader senare får godkänt betyg i kursen.

Att få glädjebetyg kan få negativa konsekvenser för framtida arbetsgivare och vid högre studier. Ska inte vuxna elever få den utbildning de har rätt till? 

Vi vill förtydliga:
- Att vara emot vinstdrivande skolkoncerner har ingenting med höger- vänstersympatier att göra. 

- Att vara emot vinstdrivande skolkoncerner är inte att vara emot privata företag. 

- Att vara emot vinstdrivande skolkoncerner är inte att vara emot idéburna skolor.

Sedan 2019 har Bildningsnämnden infört auktorisation för alla utförare av vuxenutbildning. Vi har dock inte märkt någon skillnad i elevers kommentarer sedan dess. 

Hur kan det komma sig att problemen kvarstår trots krav på auktorisation och tillsyn? Jo, tillsynen är aviserad i förväg.

Många minns säkert "Uppdrag granskning" om en av Sveriges största skolkoncerner. När Skolinspektionen kom dit på besök, sade en elev i smyg till reportern att det aldrig tidigare varit två lärare på samma lektion. 

När en skola får kritik för att sakna lärare, material (till exempel metodrum för utbildning inom vård och omsorg) kan skolan på en dag “fixa” detta. 

Vi måste komma ihåg, att det handlar om resursstarka aktiebolag som snabbt kan “hantera” anmärkningar. Varje lokal skola behöver inte gå med vinst, utan kan bäras upp av vinster på annat håll inom koncernen. 

Ingen av skolorna i Linköpings kommun har fått sådan kritik att de tvingats stänga, trots alla elevkommentarer som vi hör. Kan Bildningsnämnden då hävda att tillsynen fungerar?

Kvalitén i undervisningen måste vara huvudmålet inom skolan. Förtroendet för att ett betyg motsvarar Skolverkets kunskapskrav måste upprätthållas. 

Ingen student lockas heller till att bli lärare om framtida arbetsgivare inte satsar på kvalitativ utbildning. Det är dags att Linköpings kommun tar sitt mål på allvar; att varje komvuxelev ska ges maximal kunskap och kompetens.