Förutsättningen är enkel att regeringen, trafikverket och regionerna hoppar på tåget. Det går inte att reagera som Östgötatrafiken: ”Då måste vi höja biljettpriserna”. Sänk biljettpriserna till hälften så att alla trafikanter lockas att resa kollektivt. Regering och regioner måste skjuta till pengar för klimatets skull.
Det optimala är att satsa på järnvägen som Stångådalsbanan. Öppna en pendelförbindelse mellan Vimmerby och Linköping med tillhörande gamla stationer. Satsa långsiktigt på att elektrifiera banan. Elektrisk energi och rörelseenergi samspelar mycket bra ihop med hög verkningsgrad och tågens friktion mot rälsen är låg. Lyft över gods på järnvägen. Vi slipper utsläppen med mikroplaster från däck, som är ett mycket stort problem. Uppskattningar som Svenska Miljöinstitutet visar, att 8 200 ton mikroplaster per år skapas vid väg- och däckslitage (2017). En hel del av detta hamnar i våra sjöar och vattendrag med negativa konsekvenser för oss, för djurlivet och den biologiska mångfalden. Det var världsvattendagen (22/3) häromveckan. Vatten är vårt viktigaste livsmedel.
Bilen är viktig för landsbygden men massbilismen är ett problem. Satsa i mycket högre grad på cykelbanor och inte bara i städer utan också på landsbygden. Revidera ”Regional cykelstrategi för Östergötland”. Höjda bränslepriser och elcyklar har gjort sitt intåg. Elcyklar nämns inte ens i cykelstrategin. Vi kan cykla mycket längre nu utan att svettas. Det är positivt att man nu binder ihop Mjölby med Linköping med ytterligare en del cykelbana.