Svar pÄ "Friskolor har ingen laglig rÀtt att vÀlja elever" (16/3):
SjĂ€lva grunden i ett aktiebolag Ă€r dĂ€remot att generera vinst Ă„t dess Ă€gare! Friskolornas Riksförbund och dess vd verka anse att vinsterna Ă€r för lĂ„ga! Alla tillgĂ€ngliga fakta i revisionsrapporter och nyhetsrapporteringar visar den absoluta motsatsen sĂ€rskilt nĂ€r det gĂ€ller de större bolagen som kanske har uppemot 80â90 procent av friskoleeleverna. Enligt Dagens Industri nĂ€stan niofaldigade Academedia sin senaste vinst efter skatt. Engelska skolans förre storĂ€gare Barbara Bergström tjĂ€nade sjĂ€lv 500 miljoner kronor enbart pĂ„ att sĂ€lja ut en del av skolan! De stora skolbolagen gör miljardvinster och stora summor försvinner ut ur landet pĂ„ flera olika sĂ€tt, dels direkt till ett antal utlĂ€ndska riskkapitalister, dels till skatteparadis. Detta har ju belysts pĂ„ flera sĂ€tt, till exempel genom "Uppdrag granskning". Har det undgĂ„tt friskolans vd? Det tycks inte finnas nĂ„gon hejd pĂ„ denna girighet i de större skolbolagen och kan vara just detta som nu blir hela marknadsskolans fall!
Den av oss skattebetalare finansierade skolpengen borde ju enbart vara till för eleverna, lÀrarna och den direkta skolverksamheten och inte för att enskilda Àgare och bolag ska kunna berika sig! Det stora felet Àr ju att Sverige som enda land i vÀrlden, tillÄter att nÄgra, oavsett vinstens storlek kan berika sig pÄ elevernas och verksamhetens bekostnad! I dag vill 8 av 10 svenskar fÄ bort vinsterna i skolan, men ni i Friskolebolagen och era borgerliga följarpartier lyssnar inte? SÄ lÄt oss dÀrför alla rösta rÀtt i höstens val!
Tankesmedjan Balans har visat till exempel att Watma Education med dotterbolag Àgs av de moderata regeringstjÀnstemÀn som tog fram Friskolereformen. Kunskapsskolans Àgare Àr en före detta moderat politiker. Skolkoncernen Tellusgruppen och Aprendere Àgs av en aktiv L-politiker, och Engelska skolan har tydliga kopplingar bÄde till L och M. Raoul Wallenbergsskolan Àgs av en tidigare parti- och statssekreterare i KD. Dels kan de olika skolbolagen delas upp i nya dotterbolag, köpas och sÀljas, och pÄ sÄ vis bli allt svÄrare att granska, dels Àr ffa borgerliga politiker eller före detta inblandade i styrelser och/eller som Àgare. Hur sunt Àr det i en demokrati att man kan vara bÄde förtroendevald politiker och delÀgare i det man fattar beslut om?
Skolinspektionens granskning i Ă„r av 30 friskolor har visat brister hos 24 nĂ€r det gĂ€ller antagningen av nya elever. Fler Ă€n hĂ€lften efterfrĂ„gar ocksĂ„ mer information Ă€n man behöver. Misstanken uppstĂ„r redan hĂ€r att detta kan snedvrida urvalet. Att system Ă€r digitaliserat sĂ€ger ju ingenting om kvaliteten Ă€n mindre om öppenheten! Friskolorna har naturligtvis ingen egentlig laglig rĂ€tt att vĂ€lja sina elever, men bestĂ€mmer ju urvalet utan insyn! MĂ„nga Ă€r mĂ„hĂ€nda âdigitaliseradeâ men inte offentliga! Och vĂ€lsituerade förĂ€ldrar kan i dag stĂ€lla sina barn i kö redan pĂ„ babystadiet! Redan hĂ€r pĂ„börjas skolsegregationen enligt forskningen!
Professor Jonas Vlachos och docent Karin Edmark redovisade i "Agenda" helt nyligen forskning hur friskolorna lett till att skolsegregationen ökat och att dessa har lÀgre lÀrartÀthet, fÀrre skolbibliotek, fÀrre laborationssalar och Àven rÀttar prov generösare och ger glÀdjebetyg. Granskningar i Svenska Dagbladet har visat bÄde att friskolorna har fÀrre lÀrare per elev och att de har fler obehöriga lÀrare Àn de kommunala skolorna. LÀrarbrist finns, men andelen behöriga lÀrare Àr högre i de kommunala skolorna (84,5 procent) och ökar, medan andelen behöriga lÀrare Àr lÀgre i friskolorna (69,7 procent) och andelen minskar (Skolverkets statistik). Riksdagens utredningstjÀnst, har visat att lÀrarna i friskolorna tjÀnar mindre Àn de kommunalt anstÀllda lÀrarna.
Nog hade ocksÄ en viss respekt för oss och vÄra kunskaper och erfarenheter frÄn ett helt yrkesliv i skolan och ett stort engagemang i skolfrÄgor varit positiv, Ulla Hamilton!
Lisbeth Henricsson, skolpsykolog, fil dr och Gunnar Englund, skolledare, lÀrare
Gunilla Nylund och Sofia Frithioff, grundskollÀrare
Git Englund, lĂ„gstadielĂ€rare, Gun Menzel, specialpedagog, Ărjan Abihn, SYV
Kerstin Levin och Kerstin Sagström, lÀrare kommunal vuxenutbildning