Niklas Borg har sagt att Linköping City Airport (det vill säga Saabfältet) är av stor betydelse för hela regionen. Att det behövs internationell flygtrafik i Östergötland är rätt.
Låt oss se bakåt. Sedan 1936 har det funnits en flygplats i Norrköping med reguljär passagerartrafik. Man hade även fraktflyg. Flygplatsen drevs av Luftfartsverket och gick med vinst.
En flygbuss anslöt från Linköping. Trots det var politikerna i Linköping avundsjuka och ville ha civilflyg även från Linköping. Man noterade att Saab hade en internationell flyglinje för den egna personalen som arbetade i England.
År 2000 krävde dåvarande kommunalrådet Sven Lindgren (M) i en debattartikel i Corren att Linköpings civilflyg skulle utredas. I början av artikeln skriver han att Malmen är den bästa flygplatsen att satsa på. Han fortsätter: ”Men vad skulle hända med Saab om kommunen beslutar sig för att flytta verksamheten (den civila flygverksamheten, min anmärkning) till Malmen. Säkert skulle det uppfattats som en ”ovänlig handling” som skulle försvåra för Saab att hålla sitt fält i stånd för sin egen industriverksamhet”.
År 2001 skrev kommunen avtal med Saab att under tio år stötta civiltrafiken med 100 miljoner.
Linköpings kommun tog efter de tio åren över ansvaret för civilflyget på Saabfältet och betalar nu hyra till Saab för att få använda fältet. Fram till nu har hyran varit cirka 300 miljoner.
Inte nog med det. När civilflyget från Linköping började konkurrera med trafiken från Kungsängen i Norrköping föll den trafiken så mycket att Luftfartsverket 2006 ville lägga ner flygplatsen. Kommunen tog över och fortsatte att driva flygplatsen och har tills nu satsat 400 miljoner för drift av fältet och stöd till flygbolag.
Saab vill flytta landningsbanan 600 meter mot öster. Politikerna har lovat att kommunen ska bidra med 210 miljoner. Därmed har vi skattebetalare i Linköping betalat mer än 600 miljoner för att det lokala näringslivet ska kunna flyga internationellt.
Anledningen till att Saab vill flytta banan är att det ger mindre, och därmed billigare, bullerdämpande åtgärder som Saab måste genomföra. Det är alltså Saab som har behov av banflytten. Inte heller det ska vi skattebetalare vara med och betala.
Linköpingspolitikernas önskan om civiltrafik från Linköping har alltså kostat oss skattebetalare i Östergötland en miljard kronor och resulterat i en sämre flygtrafik.