Bakgrunden till Ulf Flodins uttalanden är en utredning Trafikverket har gjort på regeringens uppmaning, i syfte att minska totalkostnaden för byggandet av nya stambanor i södra Sverige till 205 miljarder kronor. En investering som tidigare har beräknats till 230 miljarder kronor +/- 30 miljarder.
I en första delrapport som lämnats från Trafikverket finns fyra olika förslag på lösning. Tre av förslagen innebär att varken Linköping eller Norrköping skulle få en centralt placerad tågstation istället skulle stambanan dras utanför de båda stadskärnorna, till skillnad mot järnvägens dragning idag. Det fjärde förslaget innebär att Linköping får en centralt placerad station men inte Norrköping.
Med tanke på hur långt planeringen av Ostlänken har kommit, där centrala stationslägen finns i både Linköping och Norrköping och med tanke på regeringens uttalande att redan fattade beslut gäller, ser vi i Region Östergötland och Linköping inte något av förslagen från Trafikverket som realistiska. Det har vi också framfört i ett brev till Trafikverket. Det är detta som Ulf Flodin nu blir upprörd över. Det är svårt att förstå syftet med Flodins debattinlägg. Ulf kritiserar regionens och Linköpings kommuns inställning att dra nytta av centralt placerade stationslägen, genom att själv föreslå ett femte förslag som inte ens Trafikverket har lagt fram som tänkbart alternativ.
Ostlänken, som är den första beslutade delen i en ny stambana, syftar främst till två saker. För det första är Östergötland idag den största flaskhalsen på stambanan i södra Sverige. Syftet med Ostlänken är att öka kapaciteten både för regionala och interregionala tåglinjer genom Östergötland. För att uppnå detta är det förstås nödvändigt att den nya stambanan trafikerar de centrala delarna av de båda städerna, annars finns ingen möjlighet till ökad regional trafik. Det andra syftet med Ostlänken är att utöka arbetsmarknadsregionen för östgötarna. För att uppnå det målet krävs snabbare förbindelser. Idag kan man resa från Linköping till Stockholm med X2000 på 1 timme 40 minuter, med Ostlänkens centralt placerade station når man Stockholm på 60 minuter. Med en restid på 60 minuter ökar möjligheterna att dagpendla mellan de båda städerna.
Att vi som region- och kommunpolitiker skulle bortse från dessa regionala nyttor med en ny stambana är helt uteslutet. Dessutom, i det läge som planeringen med Ostlänken nu är, skulle en förändring av de beslut som är fattade, och som ligger i linje med våra avtal med Sverigeförhandlingen, innebära dramatiska förseningar av hela stambaneprojektet. Det är inte vi som äventyrar nya stambanor i Sverige, det är inlagor likt järnvägsfrämjandets förslag som äventyrar att vi kan dra nytta av kommande stambanor genom Östergötland.