Vårt trafiklandstingsråd blir förvånad när Stockholms och Skånes behov slår ut järnvägskapacitet i Östergötland!
Göran Gunnarsson (C) har i flera artiklar klargjort att utbyggnad av järnvägskapacitet är statens ansvar – frågan har varit uppe i samband med diskussioner om satsningar på Tjust- och Stångådalsbanan.
Nu är han förvånad över att Stockholms och Skånes behov går före kapacitet för Östgötapendeln på stambanan – det är ju statens ansvar att se till nationens övergripande behov, inget konstigt med det!
Utan en egen idé om hur regionens behov ska täckas så får man den kapacitet som blir över – det följer enkelt uttryckt att kung alltid slår knekt.
Regionens företrädare såväl som de stora kommunerna i Norrköping och Linköping har enbart fokuserat på snabbförbindelsen till Stockholm utan att överblicka det samlade behovet i regionen – inget om behov av matarbanor eller vilka undanträngningseffekter som kan uppstå på de delar av stambanan som fortfarande förblir enkelspår, exempelvis söder om Linköping.
I regionens tågutvecklingsplan som nu är ute på remiss så lyser detta extra starkt – här framkommer att det skulle bli stora begränsningar söder om Linköping om den nya höghastighetsbanan skulle ansluta till stambanan i Linköping, som planerat. Endast om anslutningen sker någonstans mellan Malmslätt och Vikingstad så kommer kapacitet för den lokala pendeltrafiken att vara tillräcklig.
Och då är den regionala trafikens behov säkerligen underskattat om vi samtidigt ska nå våra hållbarhetsmål!
Söder om Linköping, på den gamla stambanan, ska höghastighetståg mellan Stockholm och Malmö trafikera i växande grad, en utbyggd regional trafik till/från de södra länsdelarna och en växande lokal pendeltrafik som också binder ihop de södra länsdelarna med Jönköpings län.
Från Tankesmedjans sida upprepar vi vår kritik – utan en egen röst för regionens behov så uteblir satsningarna på lokal kollektivtrafik i Östergötland!
För Fjärde Tankesmedjan
Lennart Asplund
ledamot
Lars Bergkvist
ordförande