Svar på "Ostlänken gör länet attraktivare", 9/3.
Ostlänken nödvändig för att den regionala pendlingstrafiken ska kunna utvecklas, skriver regionrådet Julie Tran som svar på vår debattartikel 28/2 med rubriken "Regionen riskerar att bli sovstad till Stockholm".
Att vi behöver mer kapacitet för pendeltrafiken i Östergötland är en uppfattning vi delar med Julie Tran. Om den frågan fått styra så kanske vi hade haft den kapaciteten tillgänglig långt tidigare än vad nuvarande planering för Ostlänken ger vid handen.
Och, nu var det inte den frågan som vi förde fram i vår artikel – vi frågade oss vilken målbild regionen hade för att klara klyftorna mellan Östergötlands små kommuner som riskerar bli stödområden och regionens stora, Linköping och Norrköping, så att alla får del av tillväxten.
Vi ser, tyvärr, en tågutvecklingsplan utan målbild för vilket samhälle vi vill ha och invänder mot den tågordning som regionen valt – att försöka greppa kommunikationsbehoven innan den strategiska målbilden för regionen är på plats. Genom detta synsätt så bortser man från att transportinfrastruktur bygger vårt samhälle.
Vår kritik kan sammanfattas i följande frågeställningar:
Att styra med backspegeln genom att enbart titta på hur befolkningstillväxten sett ut historiskt. Detta styr investeringarna ensidigt till redan starka kommuner som har bra transportinfrastruktur.
Att bortse från vad som krävs i form av matarbanor för att regionens satsningar ska ge effektiva hållbara transporter för alla.
Att det saknas en gemensam idé för regionens bostadsförsörjning.
Att underlåta att ta nödvändiga initiativ söderut mot Region Kalmar och Jönköping.
Riskerna med denna inriktning är uppenbara – ingen sammanhållen region med tillräckligt befolkningsunderlag, regionens tillväxt hamnar i Linköping och Norrköping och de små kommunerna med svag transportinfrastruktur tappar ytterligare i attraktionskraft.
Om detta också leder till att den sydöstra sjukvårdsregionen krackelerar så ligger i farans riktning att östgötarna får åka till Stockholm för att få specialistvård i framtiden!
Vi hänvisar för övrigt till vårt yttrande som lämnats in avseende Regionens Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik.
För Fjärde Tankesmedjan
Lennart Asplund
Lars Bergkvist