Linköping har satt mål för att bli koldioxidfri redan 2025 men vilka mål har ni för att säkra människors hälsa och göra Linköpings stadskärna till en attraktiv och hälsosam miljö för boende och besökare, undrar några bostadsföreningar på Hamngatan?
Vi representerar några bostadsföreningar som är lokaliserade i närheten av Hamngatan i centrala Linköping. Vi undrade hur Hamngatan kunde öppnas för dubbla bilfiler i vardera riktningen och tillskrev Linköpings kommun och ställde frågan – hur såg beslutsunderlaget ut?
Vi fick svar från Stadsmiljökontoret som redovisade att man avstyrkt ett öppnande med motiveringen – att detta leder till ökad trafik och ökade utsläpp av hälsovådliga partiklar samt kvävedioxider från trafiken.
Detta till trots så beslutade våra politiker att öppna upp kollektivtrafikfälten på Hamngatan för biltrafik.
Att vi uppmärksammade frågan var att Linköpings kommun under hösten haft ett förslag på åtgärdsprogram för kvävedioxider ute på remiss – där sker inga mätningar idag men modellering som SMHI gjort visar att vi har för höga halter, över dagens miljökvalitetsnormer.
Att förtätningar i våra stadskärnor kan förvärra problemet med luftföroreningar är vidare uppmärksammat av flera myndigheter.
Strax för jul så annonserar Linköpings kommun nya byggnadsplaner for området kring Stångån som ytterligare riskerar leda till sämre utvädring på de avsnitt av Hamngatan som är mest utsatta.
Detta agerande leder till två frågor som vi önskar få besvarade av kommunledningen:
1. Prioriteras framkomlighet för biltrafik i stadskärnan före människors hälsa?
2. Prioriteras markförsäljning och nybyggnation i centrala lägen före människors hälsa?
Vi boende i citykärnan kräver nu att Linköpings kommun inte begraver frågan om hur vi kommer tillrätta med luftföroreningar i citykärnan i nya utredningar. För fortsatt förtroende, vänligen:
- Respektera er egen miljöexpertis som avrått från att öppna upp kollektivtrafikfälten på Hamngatan.
- Visa i handling att en hälsosam miljö för boende och besökare i vår citykärna är en av de viktigaste utgångspunkterna i såväl trafikplanering som fysisk planering.
- Avstå nybyggnation och förtätningar i de utsatta områdena utmed Hamngatan som riskerar ge ökad koncentration av hälsofarliga ämnen från trafiken.