Svar till "Prioriteras biltrafik framför hälsa?" (15/1).
Jag vill börja med att tacka Britt-Marie, Björn och Olof för deras engagemang gällande innerstadsmiljön. I mångt och mycket så delar vi problemformulering vad gäller luftkvalitet och boendemiljö, men vi kanske inte är helt eniga i slutsatsen.
Det stämmer att Allians för Linköping beslutade att avskaffa de två bussfiler som vi också tidigare beslutat att införa. Orsaken till detta var att det knappt gick några bussar i dessa kollektivtrafikfält, istället skapade de en svårare situation för biltrafiken och partikelutsläppen flyttade till andra platser.
Det stämmer att utsläppen minskade när också trafiken minskade, men partiklarna försvann inte. Istället flyttade de till andra delar av innerstan och skapade problem där.
När vi nu avskaffat de två kollektivtrafikfälten så har vi dock vidtagit ett antal åtgärder så att vi både ska få bättre framkomlighet för dem som färdas på gatan och bättre luftkvalitet. Bland annat har vi infört bättre och mer träffsäkra städrutiner, som ska minimera partikelhalterna och detta har visat sig effektivt.
I dag finns ingenting som pekar på att vi skulle överskrida miljökvalitetsnormerna för PM10, som var orsaken till att vi valde att skapa restriktioner för biltrafiken till att börja med.
Vad gäller byggnation runt Hamngatan så är det ett område som kommer att behöva utvecklas i takt med att Ostlänken börjar byggas. Vi har några få projekt där i dag, med både bostäder och verksamhetslokaler.
Redan nu kan vi se att de förändrat människors rörelsemönster och vi har fått fler som vistas kring å-rummet. Det är också motiven till att vi beviljar dessa projekt och att vi utvecklar parkmiljöer. Att fler Linköpingsbor ska få njuta av den fantastiska miljö som finns kring Kinda Kanal/Stångån.