OstlĂ€nken, ny stambana mellan Linköping och Stockholm, har planerats sedan 2001. Nu stĂ„r vi drygt ett Ă„r frĂ„n att spaden Ă€ntligen sĂ€tts i backen. Det finns flera skĂ€l till att OstlĂ€nken Ă€r nödvĂ€ndig för vĂ„r regions utveckling, det frĂ€msta Ă€r kapacitet. Enligt Trafikverket fĂ„r det helt enkelt inte plats fler tĂ„g â samtidigt som antalet passagerare ökar, fler tĂ„goperatörer vill köra och mer gods ska transporteras.
NÀr OstlÀnken Àr klar 2035 kan persontrafik flyttas över dit, vilket ger mer utrymme för gods- och regionaltÄg pÄ den gamla banan. Trafiken kan lÀttare ledas om och jÀrnvÀgssystemet blir mindre sÄrbart för störningar. De nya spÄren kommer öka den regionala utvecklingen och tillvÀxten, genom en förstorad arbets- och bostadsmarknad med bÀttre pendlingsmöjligheter och ett mer hÄllbart resande. I ett lÀge dÀr vi kraftigt behöver minska vÄra koldioxidutslÀpp, Àr en modern och utbyggd jÀrnvÀg en central del av lösningen.
OstlĂ€nken Ă€r den utpekat prioriterade strĂ€ckan pĂ„ regeringens utökade planer för ny stambana genom södra Sverige. Ytterligare beslutade delstrĂ€ckor Ă€r HĂ€ssleholmâLund och GöteborgâBorĂ„s. FrĂ„n och med 1 oktober i Ă„r kommer de tre strĂ€ckorna ingĂ„ i Trafikverkets projekt Nya Stambanor. För Ăstergötland och Sörmland Ă€r OstlĂ€nkens fĂ€rdigstĂ€llande det absolut viktigaste. Samtidigt Ă€r det av stort vĂ€rde för sĂ„vĂ€l vĂ„r region som hela södra Sverige att strĂ€ckan kopplas pĂ„ till en sammanhĂ„llen ny stambana söderut.
NĂ€rheten till huvudstaden Ă€r en av vĂ„r regions frĂ€msta fördelar. Men Sverige Ă€r större Ă€n sĂ„. Vi beklagar att Omstartskommissionens tydliga Stockholmsperspektiv fĂ„tt sĂ„ stort genomslag, nĂ€r hela Sverige har sĂ„ stor potential om rĂ€tt utveckling tillĂ„ts. Nya stambanor mellan Sveriges största stĂ€der ger en starkare och mer sammanhĂ„llen arbetsmarknad, stora miljömĂ€ssiga fördelar, stĂ€rkt konkurrenskraft och sammankoppling till övriga Europa â dĂ€r man inte vilar pĂ„ hanen för att investera i ny jĂ€rnvĂ€g.
Dessutom Àr tajmingen rÀtt nu. Vi stÄr inför en lÄgkonjunktur dÀr företagens verksamhet och mÀnniskors försörjning behöver tryggas, samtidigt som den stabila svenska ekonomin tillÄter stora investeringar. Nu Àr tid att stÀrka Sveriges infrastruktur genom nya stambanor.