Öka jĂ€mlikheten för vĂ€gföreningar

NÀr det gÀller de kommunala bidragen finns ingen övergripande bild, skriver Göran Gunnarsson (C).

I majoritet. 17 000 kilometer enskild vĂ€g finns i Östergötland.

I majoritet. 17 000 kilometer enskild vĂ€g finns i Östergötland.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Debatt2018-04-06 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

VÀgnÀtet i Sverige Àr uppdelat pÄ olika vÀghÄllare och vÀgarna Àr antingen allmÀn vÀg eller enskild vÀg. För de allmÀnna vÀgarna kan antingen staten eller kommunerna vara vÀghÄllare, medan för de enskilda vÀgarna Àr en organisation, till exempel vÀgförening, samfÀllighetsförening eller vÀgsamfÀllighet och i vissa enstaka fall en enskild markÀgare, ansvariga vÀghÄllare. TyvÀrr rÄder det en missuppfattning om att enskild vÀg Àr nÄgot slags privat vÀg, vilket alltsÄ Inte Àr fallet. Skillnaden Àr att du och jag Äker pÄ en vÀg dÀr de boende runt densamma fÄr svara för underhÄllet.

I Östergötland finns idag 17 000 km vĂ€g som Ă€r klassad som enskild vĂ€g medan 7 000 km vĂ€g Ă€r allmĂ€n vĂ€g och sĂ„ ser det ut i hela landet. De flesta vĂ€garna Ă€r klassade som enskild vĂ€g.

För en del av de enskilda vĂ€garna kan vĂ€ghĂ„llarna söka statsbidrag för att finansiera del av driftskostnaderna samt investeringar i vĂ€garna och se till att vĂ€garna hĂ„ller en hög transportkvalitet och uppfyller medborgarnas och nĂ€ringslivets behov. De statliga bidrag som ges till investeringar görs genom det sĂ„ kallade LĂ€nstransportanslaget som numera Region Östergötland prioriterar, tidigare Regionförbundet Östsam. Det finns ocksĂ„ i vissa fall kommunala bidrag att söka.

NĂ€r trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden antog förslaget till LĂ€nstransportplan för regionala infrastruktur investeringar i höstas höjdes anslaget för bidrag till investeringar i enskilda vĂ€gar frĂ„n 20 miljoner kronor som fanns pĂ„ Regionförbundet Östsams tid till 36 miljoner kronor. Det Ă€r pengar som vĂ€ghĂ„llare för enskilda vĂ€gar kan söka.

NÀr det gÀller vilka vÀghÄllare som fÄr statliga bidrag finns det en god kontroll över hur det ser ut men nÀr det gÀller de kommunala bidragen finns ingen övergripande bild och det Àr vÀldigt olika frÄn kommun till kommun.

För att skapa en samordning kring de hĂ€r frĂ„gorna kommer vi frĂ„n Koalition för Östergötland föreslĂ„ att trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden ger Regionutvecklingskontoret ett uppdrag att se över hur investeringsbehoven för enskilda vĂ€gar ser ut i Östergötland och hur det ser ut med bidragsgivandet frĂ„n de olika kommunerna. Det Ă€r inte bra att villkoren Ă€r olika, vi vill se att det blir ordning och reda och mer jĂ€mlika villkor mellan kommunerna i Östergötland.

Göran Gunnarsson (C)

regionrĂ„d och ordförande i trafik- och samhĂ€llsplaneringsnĂ€mnden Region Östergötland