Ohållbar situation för färdtjänstchaufförerna

I en tid då vi talar om välfärd och god service är det upprörande att höra om de arbetsvillkor som råder för färdtjänstchaufförerna i Östergötland, skriver Mats Andersson, Svenska Transportarbetareförbundet och Annsofi Ramevik (S), oppositionsråd.

Som huvudman och beställare bär Östgötatrafiken ett stort ansvar för att säkerställa att färdtjänsten fungerar väl och att de anställda har en god arbetsmiljö. Det är tydligt att detta ansvar inte tas på allvar, skriver debattörerna.

Som huvudman och beställare bär Östgötatrafiken ett stort ansvar för att säkerställa att färdtjänsten fungerar väl och att de anställda har en god arbetsmiljö. Det är tydligt att detta ansvar inte tas på allvar, skriver debattörerna.

Foto: Annika Ekstedt

Debatt2024-10-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Deras berättelser om orealistiska tidsscheman, bristfällig planering och en allmän känsla av att inte bli lyssnade på vittnar om en situation som är både ohållbar och oacceptabel.

Som huvudman och beställare bär Östgötatrafiken ett stort ansvar för att säkerställa att färdtjänsten fungerar väl och att de anställda har en god arbetsmiljö. Det är tydligt att detta ansvar inte tas på allvar. De problem som chaufförerna upplever, såsom stress, förseningar och brist på raster, påverkar inte bara deras välmående utan också kvaliteten på den service som kunderna får.

Svenska Transportarbetareförbundet driver nu, med stöd av Socialdemokraterna, frågan och pekar på vikten av att stärka kraven på god arbetsmiljö i upphandlingarna av färdtjänsten. Det är ett viktigt steg i rätt riktning. Det går inte att fortsätta skylla på trafikföretagen. Kraven på en god arbetsmiljö måste bli starkare i avtalen och följas upp lika rigoröst som kvalitetskraven.

Östergötlands region är politiskt styrd, och det är därför upp till politikerna att driva på för förändring. Fler partier borde, likt Socialdemokraterna, lyssna på personalen och Transport och agera för att förbättra situationen för färdtjänstchaufförerna.

Vad behöver göras?

* Realistiska tidsscheman: Tidsscheman måste utformas så att chaufförerna kan utföra sina arbetsuppgifter utan att känna sig stressade eller pressade.

* Effektiv planering: Arbetsfördelningen måste bli mer rättvis och resurserna utnyttjas på ett bättre sätt.

* Tillräckliga raster: Chaufförerna måste få ta de raster de behöver, både för sin egen hälsa och för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.

* Uppföljning och förbättringar: Östgötatrafiken måste systematiskt följa upp hur arbetsmiljön ser ut och vidta åtgärder för att åtgärda brister.

Färdtjänsten är en viktig samhällsfunktion som gör det möjligt för många människor att delta i samhället. För att kunna garantera en högkvalitativ tjänst måste vi se till att de som arbetar inom färdtjänsten har goda arbetsvillkor. Det är inte bara rättvist, det är också ekonomiskt försvarbart. En väl motiverad personal leder till mindre sjukfrånvaro och bättre service.

Vi kan inte fortsätta acceptera att människor som utför en viktig samhällsfunktion utsätts för dåliga arbetsvillkor. Det är dags att politiker, fackförbund och arbetsgivare tillsammans arbetar för att skapa en bättre arbetssituation för färdtjänstchaufförerna i Östergötland.