Man kan tro att Linköpings kommun har lyssnat på Sven Jerring och numer säger ”bostäder, bostäder, överallt bostäder”. Detta gäller inte minst i Ljungsbro och Berg.
I Ljungsbros och Bergs samhällen bor sammantaget 3 461 invånare (2021). Här har kommunen lämnat planbesked till sex nya områden med upp till 2 000 nya lägenheter, vilket inom relativt kort tid skulle innebära att befolkningsmängden i området tredubblades.
När man då frågar kommunen om hur man tänkt hantera detta i fråga om infrastruktur så uteblir svaren.
Trafikplanering till och från Ljungsbro och Berg? Trafikverkets ansvar.
Trafikplanering i samhället? Utredning pågår.
Näringslivsmark? Finns ingen planerad.
Skolplatser? Det löser sig.
Kommersiellt utbud? Inte kommunens ansvar.
Vård? Regionens ansvar.
Vi har redan sett att nybyggnationen i Berg har skapat mer trafikproblem och inga försök till lösning kan skönjas vid horisonten. Detta är också anledningen till de protester som de boende har rest angående det ogenomtänkta detaljplaneförslaget för Berg 3:13 (gamla Bergs trä).
Det är dags att kommunen börjar vända på prioriteringen – lös infrastrukturproblemen först, lämna sedan planbesked till de byggherrar som trampar i farstun.
Samhällsbyggnadsnämndens nye ordförande Stefan Eriksson säger i Corren att ”– allmänt sett är det viktigt att vi politiker blir mer lyhörda och gör saker tillsammans med medborgarna och företagen”.
Det är en utmärkt inställning och det går bra att börja med oss i Vreta kloster.