Linköpings skolor måste värdesätta demokratin högre

I dagens samhälle, där allt färre unga engagerar sig politiskt och valdeltagandet minskar, ser vi i Moderata ungdomsförbundet i Linköping en stor vikt att kunna besöka skolor för att prata politik. Tyvärr verkar många skolor inte hålla med, skriver MUF Linköping.

För att säkerställa att skolorna uppfyller sitt demokratiska uppdrag föreslår vi att skolor regelbundet bjuder och framför allt släpper in representanter från olika politiska ungdomsförbund, skriver debattörerna.

För att säkerställa att skolorna uppfyller sitt demokratiska uppdrag föreslår vi att skolor regelbundet bjuder och framför allt släpper in representanter från olika politiska ungdomsförbund, skriver debattörerna.

Foto: Alexander Olivera/TT

Debatt2024-10-14 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag möts vår förening av oöppnade mejl, obesvarade telefonsamtal och allmän ignorans i våra försök till diskussion och samarbete. När skolor agerar på ett sätt som begränsar det fria ordet och politiska grupper handlar det inte bara om praktiska utmaningar – det rör sig om ett mycket allvarligt hot mot demokratin. Om skolan inte kan vara en förebild i detta, vem kan vara det då?

Vi förstår att skolor kan känna en försiktighet inför att släppa in politiska grupper eftersom det finns en risk med att bli förknippad med ett särskilt parti. Men att stänga dörrarna för politiska samtal är inte rätt väg att gå. 

Nyligen stod representanter från vårt ungdomsförbund utanför en privat gymnasieskola belägen i centrala Linköping med syftet att värva medlemmar och skapa en positiv dialog om våra politiska budskap. Vi befann oss på en offentlig plats, flera meter från skolans entré, utan att blockera några ingångar. Trots detta blev vi bortkörda av skolans personal, som på ett otrevligt sätt anklagade oss för att störa elevernas tillgång till skolan. Detta var samtidigt som många elever gick obehindrat in och ut ur skolans lokaler. 


Detta är ett av flera exempel på situationer som vi med andra organisationer får utstå i försök att nå ut till ungdomar. Många skolor marknadsför sig som inkluderande och öppna för olika tankesätt och ideologier, men i praktiken verkar detta inte alltid vara fallet. För när det kommer till kritan och engagerade ungdomar faktiskt vill göra skillnad genom att prata med deras elever – möts man med motstånd.

Skolornas förhållningssätt till politiska organisationer är djupt problematiska på flera nivåer, men det mest oroande är deras brist på respekt för de demokratiska principerna. Att som skola distansera sig från politiska samtal skapar inte bara en farlig tystnadskultur, utan underminerar också ungdomars möjlighet att delta i och påverka vårt samhälles framtid. Alla elever borde få chansen att möta representanter från olika politiska rörelser för att kunna bilda sig egna uppfattningar och fatta välgrundade beslut. 

För att säkerställa att skolorna uppfyller sitt demokratiska uppdrag föreslår vi att skolor regelbundet bjuder och framför allt släpper in representanter från olika politiska ungdomsförbund. Dels under ordnade former, dels i fallen där man önskar stå två timmar under lunchrasten i skolans korridorer. På så sätt kan elever få en bredare förståelse för samhällets politiska landskap och de viktiga frågor som formar vår framtid. 

Vår ambition är att bidra till att Linköping, Östergötland och Sverige blir en bättre plats – och det börjar med det politiska samtalet. I grund och botten handlar detta om det absolut viktigaste i vårt samhälle; demokratin. Vi ser därför fram emot en förbättrad dialog med skolorna i Linköping och ett gemensamt arbete för en starkare demokrati.