"Mitt hopp Àr att pjÀsen ska leda till fortsatta samtal"

”Jag beklagar att dessa elever kĂ€nt sig utpekade som orsaken till pjĂ€sens nedlĂ€ggning”, skriver Malin Axelsson, konstnĂ€rlig ledare för Ung scen/öst i ett debattinlĂ€gg dĂ€r hon svarar pĂ„ kritiken mot den nedlagda pjĂ€sen ”Marken brinner”.

Malin Axelsson, konstnÀrlig ledare pÄ Ung scen/öst.

Malin Axelsson, konstnÀrlig ledare pÄ Ung scen/öst.

Foto: Dan Forsberg/Markus GĂ„rder/Montage: Corren.se

Debatt2014-11-21 06:45
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Under den senaste veckan har det förts en intensiv debatt om ung scen/östs förestĂ€llning ”Marken brinner” och nedlĂ€ggningen av densamma. Som konstnĂ€rligt ansvarig vill jag ge min syn pĂ„ ett par av de saker som sagts och tydliggöra min hĂ„llning.

Ung scen/öst lade ner ”Marken brinner” av arbetsmiljöskĂ€l. Flera skĂ„despelare mĂ„dde akut dĂ„ligt. Jag hade underskattat svĂ„righeterna för ensemblen att spela förestĂ€llningen, och behovet av att förbereda skolorna. Vi försökte lösa det genom att knyta pedagoger till projektet, men det rĂ€ckte inte. Ensemblen mĂ„dde för dĂ„ligt, det blev för tungt att spela. Beslutet att lĂ€gga ner var sorgligt men helt nödvĂ€ndigt.

Inte rÀtt eller fel

Teater gĂ„r ofta att tolka pĂ„ olika sĂ€tt. Tolkningarna behöver inte utesluta varandra, det handlar inte om ”rĂ€tt” eller ”fel”. Liksom skĂ„despelarna har Ă€ven publiken rĂ€tt till sina upplevelser. Under veckan som gĂ„tt har "Marken brinner" fĂ„tt kritik frĂ„n polis, lĂ€rare och elever. En skolklass pĂ„ Platengymnasiet skrev en vĂ€lformulerad teaterkritik dĂ€r de framförde sin syn pĂ„ den förestĂ€llning de sĂ„g. Jag beklagar att dessa elever kĂ€nt sig utpekade som orsaken till pjĂ€sens nedlĂ€ggning. Det stĂ€mmer inte och det har Ung scen/öst aldrig menat.

Undrande till polisen

Ung scen/öst gör mĂ„nga olika sorters scenkonst. Den konstnĂ€rliga integriteten Ă€r viktig och regissören till ”Marken brinner” valde att berĂ€tta om rasism frĂ„n de drabbades synvinkel, med ett formsprĂ„k prĂ€glat av spoken word-poesi. Men Ă€ven publikens integritet Ă€r central och vĂ„ra produktioner bygger alltid pĂ„ frivillighet. Att inte gilla en pjĂ€s Ă€r helt i sin ordning. Kritik, positiv som negativ, Ă€r nĂ„got som teatern stĂ€ndigt lever och lĂ€r av. Men det finns grĂ€nser. Jag stĂ€ller mig undrande till att polisen gĂ„r ut och recenserar pjĂ€sen men Ă€r tyst om de polisanmĂ€lda hakkorsen. Rasistiska symboler Ă€r inte en ursĂ€ktlig form av ”kritik” mot en förestĂ€llning, oavsett vad man tycker om den. Hakkors stĂ„r för rasism, nazism och förintelse och vĂ€cker stark rĂ€dsla och Ă„ngest hos mĂ„nga. SkĂ„despelare Ă€r ocksĂ„ mĂ€nniskor, Ă€ven om vi som publik ibland kan tro att de klarar av vad som helst.

Mitt hopp Ă€r att ”Marken brinner” ska leda till fortsatta samtal om pjĂ€sens teman och en utveckling av den dialog som Ung scen/öst sedan lĂ€nge har med skolorna. Jag hoppas att skĂ„despelarna orkar stĂ„ pĂ„ scen igen, och att vuxna och elever kommer tillbaka till teatern. DĂ€rför har vi bjudit in klassen pĂ„ Platengymnasiet att vara vĂ„ra skarpaste kritiker till vĂ„ren. Vi hoppas att de tackar ja. För vi vill fortsĂ€tta att arbeta nĂ€ra publiken och göra teater som vĂ€cker kĂ€nslor, tankar och diskussion.