Miljömålen ska styra kollektivtrafiken

Nedlagda linjer eller höjda priser är inte alls de enda alternativen, skriver debattörerna.

Debatt2015-02-23 05:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till Franco Sincic (V), 18/2.

På debattsidan i onsdagens Corren ondgjorde sig Franco Sincic (V) över den nya regionmajoritetens politik för kollektivtrafiken. Genom ett antal spridda skurar lyckades han totalt missa betydelsen av att ha miljömål och attraktivitet som utgångspunkt i resonemangen kring hur vi kan få en så bra utveckling av kollektivtrafiken som möjligt.

Grunden för Koalitionen för Östergötland, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet och Centerpartiet, är att göra kollektivtrafiken mer konkurrenskraftig, öka resandet och ta marknadsandelar från bilen. Det är också detta som är vår strategi för att göra kollektivtrafiken mer kostnadseffektiv. Så när Vänsterpartiet säger att det bara finns två alternativ, nedläggning av landsbygdslinjer eller höjda priser, så är det felaktigt och gravt missvisande.

De verkliga alternativen handlar i stället om att antingen stimulera fram ett ökat resande eller hitta nya, moderna och mer behovsanpassade lösningar för människor som bor på landsbygden. En ansvarsfull kollektivtrafikpolitik avgör vilka behov som finns, vilken trafik som är samhällsekonomiskt rimlig och utifrån det hittar man de smartaste lösningarna. För landsbygdens del vill vi särskilt trycka på att trafiken planeras i samråd med lokala brukare och intressenter, att strategiska bytespunkter utvecklas där man kan skifta sättet på vilket man färdas och att en viktig komponent blir så kallad anropsstyrd trafik.

Koalitionen för Östergötland har höga ambitioner för kollektivtrafiken och för att ta rejäla steg mot att nå nationella och regionala miljö- och klimatmål. För att lyckas med det är det viktigt att man inser att insatta resurser måste användas så effektivt som möjligt och att man förmår göra prioriteringar som innebär att miljöresultaten maximeras.