Mera buss duger inte för en ökad kollektivtrafik

Modern spårtrafik är en energisnål och långsiktigt hållbar investering och Kustpilen kan på samma sätt som Östgötapendeln bli ryggraden i en ny Region Östra Götaland, skriver Bengt Walla, Järnvägsfrämjandet Öst.

Även Linköping växer och har drabbats av bussinfarkt vid resecentrum i högtrafik, skriver debattören.

Även Linköping växer och har drabbats av bussinfarkt vid resecentrum i högtrafik, skriver debattören.

Foto: Jeppe Gustafsson

Debatt2020-05-28 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östergötland behöver både bussar, spårvagnar, expressbussar och tåg, för att öka kollektivtrafikens låga andel. Men varför är spårtrafik så mycket bättre, när buss är så mycket billigare? 

Jo, rullmotståndet är enligt Wikipedia omkring femton gånger högre med gummidäck på asfalt jämfört med stålhjul på räls och energiförbrukningen blir därmed mycket lägre på räls. Gummihjulens högre energiförbrukning omvandlas till friktionsvärme och stora mängder små, miljöfarliga och hälsovådliga mikropartiklar. Största andelen PM10-partiklar i naturen kommer från gummidäck.

Redan i mars 1983 presenterar Järnvägsfrämjandet, som då hette Föreningen Rädda Järnvägen, en första idéskiss till de pendeltåg som blev Östgötapendeln. En gedigen utredning på 64 sidor med tågtrafik på stambanan genom Östergötland, komplett med tidtabeller avfärdades av Östgötatrafiken med att det duger med buss. 

Det säger man inte längre. Kloka politiker insåg snart att bara mera buss duger inte längre för arbetspendling mellan Norrköping-Linköping och Mjölby. Östgöta-pendeln som vår förening föreslog för 37 år sedan är i dag Östgötatrafikens ryggrad och stolthet.

Nu säger tjänstemännen samma sak om tågtrafiken till Västervik, det duger med buss. Ett 40-tal dubbelturer med expressbuss trafikerar redan sträckan Linköping - Åtvidaberg och försöker konkurrera ut den snabbare tågtrafiken. Ännu fler bussar duger inte för att locka bilister att åka kollektivt från Åtvidaberg. 

En utredning visar att det finns en besparing med 12 miljoner per år på en bättre samordning av tåg och buss mellan Åtvidaberg och Linköping. En tjänstemannaremiss som heter ”Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik” föreslår nedläggning av tågtrafiken på Tjustbanan. 

Ingen av de 23 remisserna vill ha fler ersättningsbussar till Västervik. Bara mera buss duger inte för att knyta Västerviks arbetsmarknad närmare Linköping. Glöm inte Julie Tran (C), regionråd, att Centerpartiets distriktsstämma redan 25 november 2017 enhälligt beslutade att nuvarande tågtrafik på Tjustbanan skall bibehållas – och utvecklas, enligt mitt tilläggsyrkande.

Bara mera buss duger inte för att öka kollektivtrafikens låga sju procent marknadsandel från Kisa, Rimforsa och Åtvidaberg till Linköping. Bara mera buss duger inte till att halvera restiden från Sturefors. Det klarar bara tåget, om vi bara får chansen att stiga på igen. Här byggs just nu 350 nya bostäder nära järnvägen under en sjuårsperiod. Ett fåtal cyklar till bussen och åker kollektivt. Bilkön är kilometerlång, morgon och kväll. Halva restiden med tåg lockar fler bilister att åka kollektivt. 

Även Linköping växer och har drabbats av bussinfarkt vid resecentrum i högtrafik. Ett välkänt problem i andra europeiska städer av samma storlek. Bara mera buss duger inte till att lösa upp en bussinfarkt. Tvärtom blir trängseln ännu värre när vi får dubbelt så många resenärer från Ostlänken. Lösningen är ofta en eller flera spårvägslinjer med betydligt högre kapacitet. Lund bygger just nu sin första spårvägslinje för 860 miljoner. Dyr att bygga, men betydligt bättre än buss, inte minst för gatumiljön. 

Modern spårtrafik är en energisnål och långsiktigt hållbar investering och Kustpilen kan på samma sätt som Östgötapendeln bli ryggraden i en ny Region Östra Götaland. 

Bengt Walla, ordförande Järnvägsfrämjandet Öst