Mer idrott gynnar samhället

Moderaterna välkomnar regeringens beslut om fler idrottstimmar, vilket är något de länge förespråkat.

Rörelse. Forskning visar att aktiva elever får högre studieresultat.

Rörelse. Forskning visar att aktiva elever får högre studieresultat.

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2017-07-21 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Äntligen har den rödgröna regeringen lyssnat på moderaterna och oppositionen. Från hösten 2019 kommer det därför att bli mer idrott och rörelse i skolan. Men det har suttit långt inne. Så sent som för fyra månader sedan sade samma regering nej till detta, medan man idag låter påskina att allt är deras idé. För oss moderater är frågan viktig. Dels med tanke på folkhälsan, dels den forskning som visar att mer fysisk aktivitet bidrar till bättre kunskapsresultat i skolan.

När det gäller folkhälsan är det något vi ofta påminns om. Nyligen rapporterade till exempel Folkhälsomyndigheten att hälften av svenskarna är överviktiga. Medan en annan studie visade att bara 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna i grund- och gymnasieskolan når rekommendationen om en timmes fysisk aktivitet per dag. Det är Centrum för idrottsforskning som har gjort undersökningen som också visar att gymnasieeleverna tillbringade närmare 80 procent av sin tid stillasittande.

Detta är mycket oroväckande. Att Sverige då är ett av de länder som satsar minst på idrott i skolan gör inte situationen bättre. Sett till antal gympalektioner är Sverige inte bara sämst i Norden, vi tillhör dessutom bottenskiktet i hela Europa. Men snart ska det bli ändring. Det är bra!

Då det gäller vårt påstående om att mer lektioner i idrott och hälsa också kommer att ge bättre kunskapsresultat i skolan finns detta belagt i forskning. Ett välkänt exempel är Bunkefloprojektet som startade för 18 år sedan. Resultaten har följts fortlöpande och i en avhandling från Malmö högskola slås det fast att av de elever som fick extra fysisk aktivitet i grundskolan blev 96 procent av eleverna behöriga till gymnasiet, jämfört med 89 procent i kontrollgruppen. En motsvarande studie från Göteborg visar liknande resultat. Forskaren T Lindén vid Göteborgs universitet sammanfattar den studien med orden: ”Man kan uttrycka det som att två extra lektioner idrott i veckan fördubblade oddsen att den enskilde eleven uppnådde de nationella lärandemålen.”

Det är resultat vi alla borde ta till oss, och det är därför vi Moderater har drivit frågan. Mer idrott och rörelse i skolan kommer att bli en vinst för både individ och samhälle. Därför är vi glada för att regeringen till slut lyssnade på oss.