Hela Sverige ska leva â det Ă€r en av Sverigedemokraternas politiska grundbultar och ett Ă„terkommande tema pĂ„ sĂ„vĂ€l lokal, regional och nationell nivĂ„. För att vĂ„r vision ska bli verklighet mĂ„ste landsbygden ges rimliga förutsĂ€ttningar att utvecklas och vara en attraktiv plats att bosĂ€tta sig pĂ„. Arbetet med att vĂ€nda den negativa utvecklingen Ă€r ett lĂ„ngsiktigt arbete som Sverigedemokraterna prioriterar. En av förutsĂ€ttningarna för en levande landsbygd Ă€r god tillgĂ€nglighet till kollektivtrafik och infrastruktur.
Mellan Region Kalmar lĂ€n och Region Ăstergötland finns tvĂ„ jĂ€rnvĂ€gar vid namn StĂ„ngĂ„dals- och Tjustbanan som sluter an till viktiga kollektivtrafiknoder. Dessa tvĂ„ jĂ€rnvĂ€gar kopplar samman Kalmar lĂ€ns kustsamhĂ€llen med Ăstergötlands hjĂ€rtland. De ringlar sig genom glesbefolkade smĂ„lĂ€ndska bygder och skapar pĂ„litliga pendlingsmöjligheter och bekvĂ€mt resande mellan dessa tvĂ„ intimt sammanlĂ€nkade regioner och arbetsmarknader. Banorna skapar goda förutsĂ€ttningar för berörda landsbygdskommuner att utvecklas samtidigt som de stĂ€rker kompetensförsörjningen i de större kommunerna â Ă„tminstone i teorin.
Sanningen Àr att Tjust- och StÄngÄdalsbanorna Àr offer för tidigare regerings negligering av de regionala tÄgbanor som ringlar sig över Sveriges landsbygd. Trots Region Kalmar lÀns insisterande har större satsningar pÄ banorna uteblivit, varken StÄngÄdals- eller Tjustbanan Àr elektrifierade och spÄren Àr i synnerligen dÄligt skick.
SÀrskilt allvarligt Àr lÀget för Tjustbanan som gÄr mellan Linköping och VÀstervik. Under 2022 tvingades 30 procent av alla planerade tÄgavgÄngar stÀllas in pÄ grund av bristande underhÄll. Trots att Region Kalmar lÀn erbjudit Trafikverket att medfinansiera flera viktiga ÄtgÀrder som trÀdsÀkring, drÀnering, utrÀtning av kurvor och att ÄtgÀrda obemannade plankorsningar, dÀr flera tragiska dödsolyckor skett, har Trafikverket gett Region Kalmar lÀn, Tjustbanan och alla de som Àr beroende av densamma kalla handen.
Trafikverkets resonemang kan inte ses i annan dager Àn tidigare regeringars brist pÄ engagemang och intresse för kollektivtrafikens utveckling pÄ landsbygden. I stÀllet har fokus exempelvis legat pÄ oförsvarbart dyra höghastighetstÄg vars syfte har varit att marginellt minska restiden mellan Sveriges storstÀder. Lyckligtvis har Sverigedemokraterna varit drivande i att skifta fokus frÄn höghastighetstÄg till byggandet av nya stambanor och underhÄllet av det befintliga jÀrnvÀgsnÀtet.
Region Ăstergötland har för sin del fram till nyligen haft en apatisk instĂ€llning till Tjustbanans vara eller icke vara. Nu nĂ€r Sverigedemokraterna utgör en del av den politiska majoriteten i Ăstergötland har den ordningen dock vĂ€nts upp och ned.
StĂ„ngĂ„dals- och Tjustbanan Ă€r tvĂ„ bland otaliga banor i liknande situationer runt om i Sverige â negligerade interregionala jĂ€rnvĂ€gar som slingrar sig bland landsbygdsorter och tillför ett enormt mervĂ€rde för samhĂ€llet i stort och alla berörda invĂ„nare.
Sverigedemokraterna Àr enade pÄ nationell, regional och kommunal nivÄ i frÄgan att interregionala banor som förser Sveriges landsbygd med bekvÀm, pÄlitlig och vÀlbehövd kollektivtrafikservice, Àr en vÀsentlig del av framtidens kollektivtrafik och helt avgörande för att hela Sverige ska leva. Sverigedemokraterna tillsammans med den nya regeringen prioriterar arbetspendling och godstrafik pÄ landets jÀrnvÀgar. Det innefattar naturligtvis lokal och regional tÄginfrastruktur, likt StÄngÄdals- och Tjustbanorna.