LL och MP: Stärk det sociala arbetet i våra skolor

Våra barns uppväxt och utbildning är en gemensam angelägenhet. Fungerande hem och fritid hänger tätt samman med en fungerande utbildning, skriver Miljöpartiet och Linköpingslistan.

Vi vet också att de flesta gärningspersoner antingen har gått eller går på den skola de väljer att attackera. Det blir därför problematiskt att bara fokusera på låsta skolor och “hårdare övervakning” även om skalskydd kan vara en åtgärd av flera, skriver debattörerna.

Vi vet också att de flesta gärningspersoner antingen har gått eller går på den skola de väljer att attackera. Det blir därför problematiskt att bara fokusera på låsta skolor och “hårdare övervakning” även om skalskydd kan vara en åtgärd av flera, skriver debattörerna.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2025-02-22 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En skolgång som inte är välfungerande kommer med stora risker för den enskilde eleven och samhället i stort. Ibland även med tragiska konsekvenser som den fruktansvärda skolattacken i Örebro.

Sverigedemokraterna skriver i Corren att de vill införa metalldetektorer i skolorna. Vi ser inte att det är rätt väg att gå. I så fall borde inte USA, som oftast har metalldetektorer på skolorna, ha en enda skolskjutning. Ändå sker skolskjutningar nästan en gång i veckan i USA. Vi vet också att de flesta gärningspersoner antingen har gått eller går på den skola de väljer att attackera. Det blir därför problematiskt att bara fokusera på låsta skolor och “hårdare övervakning” även om skalskydd kan vara en åtgärd av flera.

Vårt grannland Danmark har framgångsrikt jobbat med SSP (samverkansformen skola-socialtjänst-polis) sedan 1974 och har beprövad erfarenhet och ett väl utarbetat program för detta. En del i det danska SSP-arbetet är konsulenter, oftast lärare med en del av sin tid avsatt för socialt arbete i samverkan med socialtjänst och polis på respektive skolenhet. Det är medarbetare som tar ett övergripande ansvar för samverkan och förebyggande arbete för alla och som dessutom jobbar med att identifiera elever i riskzon och elever med normbrytande beteende. Självklart är detta något som är en del av en tjänst och inte ytterligare en arbetsuppgift som ska inrymmas i ett redan fullt schema; i Danmark värderas det arbetet till mellan 50–100 timmar/läsår och enhet.

I Sverige och Linköping har motsvarande arbete, här benämnt SSPF, påbörjats de senaste åren. Men den viktiga delen med konsulenter i skolan saknas och därmed en viktig länk till elever och till de enskilda enheterna.

Efter skolattacken i Örebro har det också framgått att skolorna kommer att behöva fortsätta sitt arbete med att förebygga PDV (pågående dödligt våld). Mycket av det arbete som görs i kommunen nu handlar om fysiska barriärer och inrymning/utrymning, men vi ser att vi måste förstärka det förebyggande arbetet mycket. Genom att tillsätta SSPF-konsulenter i våra skolor kommer vi en bit på vägen.

Detta stöds också av flera utredningar som särskilt trycker på samverkan och informationsutbyte mellan olika samhällsaktörer. Utredningen "Samhället mot skolattacker SOU 2023:28" lyfter särskilt stärkt lokal samverkan mellan skola-polis-socialtjänst-sjukvård för att hantera orosanmälningar. I utredningen "Ökat uppgiftsutbyte i det brottsförebyggande arbetet – skolan och socialtjänstens behov SOU 2024:87" föreslås utökade möjligheter till informationsflöde mellan socialtjänst och skola och mellan polis, säkerhetspolis och skola samt skolor sinsemellan. Allt i syfte att förebygga och förhindra brott.

Linköpingslistan och Miljöpartiet kommer därför gemensamt att lämna in en motion till kommunfullmäktige där vi föreslår att barn- och ungdomsnämnden får i uppgift att utreda möjligheten till SSPF-konsulenter på våra skolor samt att fatta beslut om ett pilotprojekt med SSPF-konsulent i grundskolan.

Det finns ett behov för den här typen av arbete i våra skolor i dag men ingen tydlig roll för vem som ska ta det ansvaret. Med SSPF-konsulenter i skolan skulle vi kunna fylla det utrymmet och på så vis göra våra skolor och vårt samhälle till tryggare platser för alla.