Linköpingslistans krav: Stoppa det ineffektiva bussföreträdet

Vi i LL är inte emot bussföreträde – tvärtom! Men det måste vara optimerat och fungera i samspel med övrig trafik, skriver Linköpingslistan.

Ännu värre är att vissa trafiksignaler är nedsläckta tills en buss närmar sig, varpå de aktiveras och stoppar all trafik – inklusive bussen själv! Detta är inte bara ineffektivt, utan även direkt kontraproduktivt, skriver Linköpingslistan.

Ännu värre är att vissa trafiksignaler är nedsläckta tills en buss närmar sig, varpå de aktiveras och stoppar all trafik – inklusive bussen själv! Detta är inte bara ineffektivt, utan även direkt kontraproduktivt, skriver Linköpingslistan.

Foto: Corren arkiv/Lars-Göran Norlin

Debatt2025-02-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan några år tillbaka har bussar i lokal- och regionaltrafik företräde vid ett antal trafiksignaler i Linköping. Syftet med detta system är gott, men dess genomförande har skapat stora problem för övriga trafikslag. I stället för att förbättra trafikflödet har det lett till förvirring, längre bilköer och ökade utsläpp.

Vid större fyrvägskorsningar finns normalt fyra signallägen:

1. Väst-öst vänstersväng

2. Väst-öst högersväng/rakt fram

3. Syd-nord vänstersväng

4. Syd-nord högersväng/rakt fram

Men när en buss närmar sig kan denna ordning plötsligt brytas. Om det exempelvis är tur för signal 4 (syd-nord högersväng/rakt fram) och en buss som ska väst-öst rakt fram dyker upp, så prioriteras både signal 2 och 3 före 4. Resultatet? Gång- och cykeltrafikanter misstror signalerna och korsar gatan mot rött, bilköerna växer, och de onödiga start- och stoppmomenten leder till ökad bränsleförbrukning och mer koldioxidutsläpp. 

Det finns även exempel på att bilar som ska svänga höger – utan att påverka busstrafiken – ändå stoppas för rött när en buss närmar sig. Ännu värre är att vissa trafiksignaler är nedsläckta tills en buss närmar sig, varpå de aktiveras och stoppar all trafik – inklusive bussen själv! Detta är inte bara ineffektivt, utan även direkt kontraproduktivt.

När vi från Linköpingslistan (LL) har lyft frågan i samhällsbyggnadsnämnden har vi fått svaret att förvaltningen har gjort platsbesök och inte sett några problem. Men att göra en snabb översyn räcker inte – man måste ut och analysera trafikflödet under rusningstid vid våra största arbetsplatser som Saab, universitetet och lasarettet.

Vi i LL är inte emot bussföreträde – tvärtom! Men det måste vara optimerat och fungera i samspel med övrig trafik. Därför kräver vi att kommunen pausar systemet och tillsammans med leverantören genomför nödvändiga förbättringar. En välfungerande trafikrytm gynnar
alla – och det leder till minskade utsläpp och en bättre miljö.

Det är dags att Linköpings kommun tar ansvar för trafiksituationen – stoppa det ineffektiva bussföreträdet och optimera systemet nu!