Både lärare och föräldrar uttrycker oro över att flera skolor i Linköpings kommun säger upp sina logopeder. S+M-styret och ansvarigt kommunalråd svarar med att peka på generella satsningar på språkutveckling och förekomsten av speciallärare och specialpedagoger.
Vi i Linköpingslistan menar att styrets lösning är otillräcklig. Det här riskerar att lämna elever med språkliga svårigheter utan det stöd de behöver och har rätt till.
Logopeder är legitimerade vårdgivare med specialistkompetens inom kommunikations- och sväljstörningar. Att speciallärare med språkkompetens och remisser till hälso- och sjukvården skulle kunna ersätta det jobb som logopederna utför stämmer inte med verkligheten. Väntetiderna för logopedutredningar inom Region Östergötland är ofta långa, och resursskolan Språksam i Tannefors har begränsad kapacitet. Det är långt fler som har behov än som får plats på resursskolan.
Att vissa skolor, ofta i socioekonomiskt utsatta områden, har råd att anställa logopeder är positivt, men det skapar ojämlikhet – skolor som Vist skola saknar ofta dessa resurser. Genom att blanda ihop professioner och lita på otillräckliga lösningar riskerar styret att underminera skollagens krav på likvärdig utbildning. Vi i LL kräver en kommunövergripande strategi för att säkra logopedtillgång för alla elever, oavsett skola, och transparens kring väntetider och resursskolans kapacitet.
Språket är nyckeln till lärande. Det är olyckligt att S+M-styret inte ser värdet av att behålla våra logopeder och stärka deras roll. Att de dessutom blandar ihop olika professioners roll kan få stora konsekvenser för våra mest utsatta elever. Forskning visar entydigt att tidiga insatser för barn med språkliga svårigheter är avgörande för deras framtida kunskapsutveckling och sociala integration.
Språkliga utmaningar som inte adresseras tidigt kan leda till svårigheter med läsning, skrivning och kommunikation, vilket påverkar både skolresultat och självkänsla. Logopeder spelar en unik och oersättlig roll i att identifiera och behandla dessa svårigheter, både genom direkt arbete med elever och genom att handleda lärare och annan personal i att anpassa undervisningen.
I alla våra budgetförslag har vi i LL haft tydliga satsningar på att behålla och stärka tillgången till logopeder i Linköpings skolor. Vi ser detta som en investering i elevernas framtid och en nödvändighet för att leva upp till skollagens krav på att alla elever ska få det stöd de behöver.
Speciallärare och specialpedagoger har viktiga roller, men de ersätter inte logopedernas specialistkompetens inom språk- och kommunikationssvårigheter. Resursskolan, som riktar sig till elever med omfattande språkstörningar, är en värdefull insats men når bara en liten grupp. Majoriteten av elever med språkliga svårigheter behöver stöd i sin ordinarie skolmiljö, och det är här logopeder gör störst skillnad.
Vi i LL vill se en skola där tidiga insatser är en självklarhet och där språklig utveckling prioriteras genom hela skolgången. Vår budget innehåller konkreta satsningar på logopeder för att säkerställa att alla elever, oavsett skola, får tillgång till den expertis som krävs för att övervinna språkliga hinder. Vi vill också se en tydlig strategi från kommunen för hur logopedresurser ska användas effektivt, inklusive handledning av lärare och samarbete med förskolan för att skapa en röd tråd i språkstödet.