Linköpings tunneldrömmar fortsätter hota Ostlänken

Vad har Linköpings kommun och region Östergötland för alternativ om tunneldrömmen saknar finansiering, undrar Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.

Tunnel och en underjordiskt station under Linköping – en orealistisk önskedröm?

Tunnel och en underjordiskt station under Linköping – en orealistisk önskedröm?

Foto: BJORN LINDGREN BLIPIX

Debatt2021-01-19 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Niklas Borg m fl i  "Regionens nytta av Ostlänken är inget särintresse"  (31/12). 

Blir det någon Ostlänk eller ej? Frågan är ännu obesvarad. I Trafikverkets i oktober utgivna ”Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för 2022- 2033” ingår inte Ostlänken. Trafikverket skriver att det är viktigast att underhålla de banor vi har. Det är ju i och för sig riktigt. Men ska järnvägen få den större roll som krävs av miljö- och klimatskäl behövs ökad bankapacitet. Moderaterna, liberalerna, kd och sd i riksdagen stöder för närvarande inte byggande av nya stambanor. Då är det ju högst oklart hur frågan landar. Men investering i ny järnväg är dyr, i synnerhet i Sverige. I andra europeiska länder bygger man nya banor för kring halva milkostnaden jämfört med i Sverige.  

En förklaring till det höga kostnadsläget i vårt land är att det finns kommuner, som likt Linköping har önskedrömmar om nya järnvägsstationer. Linköpings kommunfullmäktige beslutade redan 2014 om en underjordisk station 40 meter under staden för ca 15 miljarder kronor OM någon annan betalar.

Lägg samman det med motsvarande önskemål i andra kommuner längs planerade banor exempelvis Jönköping och Lund, så räcker Ostlänkens budget inte ens halvvägs mellan Linköping och Stockholm. 

Därför har vi i Järnvägsfrämjandet sedan 2014 förordat att vi behåller vårt nuvarande resecentrum och uppgraderar det för fler resenärer. Detta förslag sparar många miljarder kronor. I vår senaste artikel i detta ärende (17/12) beskrev vi som ett kostnadsbesparande förslag att en förbifart längs E4:an förenas med en centralt placerad station med ett förbindelsespår från den nya stambanan in till Linköping för tåg som ska stanna i Linköping. Detta ger mindre störningar än av tåg i höga hastigheter genom vår stadskärna.

I en replik till vår artikel svarar våra politiska företrädare för regionen och Linköping att Järnvägsfrämjandets förslag inte finns med bland Trafikverkets olika alternativ. Så är det, men eftersom inget beslut ännu är fattat om Ostlänkens dragning i Linköping är det meningsfullt att framföra förslag. 

Vad har Linköpings kommun och region Östergötland för alternativ om tunneldrömmen saknar finansiering? Linköpings invånare undrar säkert. Kanske är det också dags att fråga vad Linköpingsborna vill oaktat vad en enig kommunledning håller fast vid?