Legitimationskravet löser inte lärarbristen

Åsa Wennergren (L) är upprörd över några av Centerpartiets förslag för att lösa bristen på lärare. Wennergren driver sin tes att lärarlegitimation löser lärarbristen. Det gör den bevisligen inte.

Vi i Centerpartiet tycker det är bra om vi tar in ämneskompetenta och kvalificerade vikarier och investerar i dem, med målet att de ska välja att vidareutbilda sig och bli behöriga, skriver debattören.

Vi i Centerpartiet tycker det är bra om vi tar in ämneskompetenta och kvalificerade vikarier och investerar i dem, med målet att de ska välja att vidareutbilda sig och bli behöriga, skriver debattören.

Foto: Alexander Olivera/TT

Debatt2022-03-08 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Hårt slag mot läraryrket och elevernas utbildning" (5/2):

Vi kommer i många år leva med brist på behöriga lärare och detta har Wennergren inga förslag till hur vi ska hantera, vare sig nationellt eller här i Linköping.  

Intentionerna med lärarlegitimation är goda. Den ska vara en kvalitetsstämpel och bara de som läst färdigt och fått godkända betyg ska få legitimation och därmed vara behöriga. Den statushöjning av lärarutbildningen som behörighetskravet skulle kunna ge, har inte gett anstormning till universitetens lärarutbildningar. Det är färre som söker än det finns platser för och behov av. Fortfarande är det är också många som påbörjar men inte fullföljer utbildningen.

Vi i Centerpartiet vill att det ska öppnas flera vägar in till läraryrket och att det ska bli enklare för högskoleutbildade vikarier att bli behöriga genom att läsa in ”kompletterande pedagogisk utbildning” (KPU). Väldigt många obehöriga lärare gör ett fantastiskt jobb varje dag i våra skolor. Vi vill göra det enklare att läsa in KPU så att de kan bli behöriga och bidra till att lösa lärarbristen.

Det är viktigt i detta sammanhang att förstå vad som menas med obehöriga lärare. Obehöriga lärare är alla som undervisar i skolan och som inte har formell behörighet i ämnena de undervisar. Gruppen inkluderar alla som läst lärarutbildningen men som har en kursexamen eller uppsats kvar för att bli färdig. Det är också ingenjörer, biologer och statsvetare med många år på universitetet och omfattande ämneskunskap och som inte (ännu) har läst KPU. Men det är även vikarier som nyligen tagit studenten. De kallas alla obehöriga lärare och Wennergren drar dem alla över samma kam. Vi tycker det är rimligt att erkänna att det finns många obehöriga lärare som vi bör satsa på och få att stanna i skolan. Som bör få längre anställningar och viss behörighet vad gäller betygsättning. Vi tycker vidare att det är rimligt att det är rektor som ska äga beslutet om vikarien ska få sätta betyg eller inte. Det är rektor som kan bedöma om detta kommer underlätta eller om det blir en ytterligare börda.

När behöriga lärare inte går att få tag på, då behöver vi obehöriga vikarier. Vi i Centerpartiet tycker det är bra om vi tar in ämneskompetenta och kvalificerade vikarier och investerar i dem, med målet att de ska välja att vidareutbilda sig och bli behöriga. För tvärtemot Wennergrens mantra så löser inte behörighetskravet lärarbristen!