Låt Hamngatans alla körfält få vara kvar

Det krävs ett effektivt trafiksystem för att få trafiken att flyta in och ut från bostads- och simhallsområdet vid Folkungavallen, skriver tre företrädare för Sverigedemokraterna i Linköping.

Folkungavallen ska få 600 bostäder och Hamngatan byggs om från fyra körfält till två.

Folkungavallen ska få 600 bostäder och Hamngatan byggs om från fyra körfält till två.

Foto: Johnny Gustavsson

Debatt2020-04-24 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Glädjen varade inte länge för bilisterna i Linköping. Tidigare i år öppnades alla körfält på Hamngatan upp så att trafiken började flyta på och bilköerna försvann. 

Boende, bilister och andra trafikanter fick uppleva att trafiksituationen blev mycket bättre än tidigare, men det blev inte långvarigt. Nu har frågan om en ny detaljplan vandrat genom alla berörda nämnder och har slutligen avgjorts i kommunfullmäktige där alla partier utom Sverigedemokraterna röstade för att Hamngatan ska proppas igen och göra livet surt för bilister utan tanke på de omfattande konsekvenser som det kommer att få för Linköpings invånare och trafikmiljön i området.

Hamngatans utformning finns med som en del i den detaljplan som beslutades av kommunfullmäktige 21 april. Istället för två filer i varje riktning ska vägen smalnas av och träd ska planteras där de yttre körfälten nu är på Hamngatan vid Folkungavallen. 

Här kommer ett stort antal bostäder att byggas där boende självklart också ska använda sina bilar för att komma till sina bostäder. Vi har också det stora miljardprojektet med Linköpings nya simhall dit ett stort antal besökare förväntas ta sig med bil, buss, färdtjänst och liknande. I området ska dessutom ett stort parkeringshus byggas, som ska kunna ta emot de bilar tillhörandes boende och deras bilburna besökare till området. 

Till detta ska räknas alla de servicefordon som krävs för att serva butiker och bostäder, som till exempel sophämtning, hantverkare och varuleveranser till butiker i området. 

Det krävs ett effektivt trafiksystem för att kunna skapa säkerhet för alla trafikanter och för att kunna få trafiken att flyta både in och ut i området utan att hindra trafik som endast ska passera förbi på sin färd till Linköpings södra kommundelar.
Vi har färskt i minnet det trafikkaos som efterdyningarna av den stora explosionen på Ådalagatan i Linköping orsakade för knappt ett år sedan. Då stängdes Hamngatan av och trafiken tvingades in på Nya Tanneforsvägen med mycket långa och stillastående bilköer. 

De boende i Tannefors trodde då att de aldrig mer skulle behöva uppleva en sådan trafiksituation eftersom de förlitade sig på att Linköpings kommun nu blivit varse vad en stängning av Hamngatan innebär. Men så blev det tyvärr inte. Sverigedemokraterna är det enda partiet som har förstått och tagit lärdom av den händelsen. Vårt enkla krav är att låta Hamngatans alla körfält få vara kvar och placera träden på annan lämplig plats.

Chris Dahlqvist (SD), gruppledare i kommunfullmäktige
Jörgen Ring (SD), ledamot i kommunfullmäktige
Gunnar Franzén (SD), ersättare i samhällsbyggnadsnämnden