Men det är också en dag då vi påminner ansvariga politikerna om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina viktiga uppdrag.
Nyligen har Sveriges största arbetsplats, med över 1,1 miljon personer med eleverna på plats, dragit igång verksamheten. Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta.
När vi ser tillbaka på hur coronapandemin drabbat hela det svenska samhället – och särskilt skolan – så är skolans kunskapsuppdrag och lärarnas betydelse för detta tydligare än någonsin.
Lärare behöver dock rätt förutsättningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta. Vi åläggs dessutom mycket annat än att undervisa.
Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. Istället stressar de utökade dokumentationskraven och många överväger att sluta som lärare.
Det är viktigt att göra yrket attraktivt, hållbart och utvecklande genom hela yrkeslivet.
Detta är helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rätt till. Men varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning.
Det Lärarnas Riksförbund i Linköpings kommun särskilt vill lyfta fram idag är behovet av en löneuppvärdering av lärarna och studie- och yrkesvägledarna samt mer tid för lärarna att förbereda och efterarbeta lektionerna i stället för ökade dokumentationskrav och fler undervisningspass.
Skolan behöver huvudmän som faktiskt förstår sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lärare möjligheter att göra sitt jobb.
Våra skolansvariga kommunpolitiker måste inse allvaret. Låt Skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker – nu.