Lärarna ska leda i klassrummet

Lärarna skall leda i klassrummet och ha tolkningsföreträde för vad som är god undervisning, skriver Åsa Wennergren (L).

Undervisningen ska skötas av behöriga lärare, betonar Åsa Wennergren, Liberalerna i Linköping.

Undervisningen ska skötas av behöriga lärare, betonar Åsa Wennergren, Liberalerna i Linköping.

Foto: Kallestad, Gorm

Debatt2018-08-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I valtider som dessa verkar behovet av verklighetsförankring vara större än någonsin tidigare. Förslag om hur vi skall lösa lärarbristen duggar tätt och nu det senaste från SD om vilka som är lämpliga som rektorer (Corren debatt 7/8). Hur vore det med lite förankring i verkligheten? Jag har, som liberal skolpolitiker, kanske inte politik i mina gener, men däremot finns verkligheten ständigt närvarande.

Miljöpartiets senaste förslag om hur vi skall lösa lärarbristen, genom obehöriga lärare på deltid med full lön, är för mig som liberal ett stort svek mot både lärare, elever och rektorer. Ett förslag som i praktiken innebär att varken lärarnas status, och därmed lönerna, eller elevernas resultat kommer att höjas. Dessutom merarbete för de lärare som måste handleda de obehöriga kollegorna. Bättre att använda dessa miljarder till att göra läraryrket mer attraktivt så att fler vill bli lärare i framtiden.

Utbildningsminister Fridolins lösning med statsbidrag sätter dessutom likvärdigheten än mer ur spel, då inte alla kommuner har resurser att söka och följa upp alla dessa hundratals bidrag, som han nu fortsätter att massproducera i brist på mer verklighetsförankrade förslag.

Om fler elever skall nå målen i grund- och gymnasieskolan är det inte obehöriga lärare som skall undervisa dem, utan lärare som genomgått en lärarutbildning. Av egen lång erfarenhet från skolan, vet jag vad det innebär för elever när de inte undervisas av behöriga lärare.

Vi liberaler har under lång tid kämpat för att lärarnas status skall höjas, bland annat genom att ge lärarna en legitimation. Idag ser vi att det måste göras mer än så för att yrket skall bli attraktivt igen – och då handlar det inte om att plocka in icke-legitimerade lärare i skolan. Vi måste avlasta lärarna det som inte är kärnuppdraget – nämligen undervisning – så att mer av deras tid kan användas till för- och efterarbete av lektioner, samtidigt som vi ger dem löner som motsvarar det fantastiska jobb de gör och den utbildning de har. Därför satsar vi liberaler inför kommande mandatperiod bland annat 120 miljoner på att förbättra arbetsmiljön i skolan och förskolan. Lärare skall vara lärare i Linköping!

Vad skolan behöver är inte fler lärare som saknar adekvat utbildning för sin uppgift, utan fler ”kringtjänster”, sådana som avlastar lärarna uppgifter som de inte är utbildade för. Dessutom krävs en omsvängning i dagens rättighetsdebatt. Vi måste se över nuvarande lagstiftning kring trygghet och studiero. Lärarna skall leda i klassrummet och ha tolkningsföreträde för vad som är god undervisning.

I och med kommunaliseringen av skolan sjönk lärarnas status, och lönerna likaså, samtidigt som likvärdigheten mellan kommuner minskade. Det är hög tid att alla partier inom rikspolitiken, inte bara vi liberaler, tar sitt ansvar och ser till att skolan återförstatligas. Det är bråttom – nu!

Åsa Wennergren (L)

förstanamn på Liberalernas kommunlista

ledamot i barn- och ungdomsnämnden