Lärarnas insatser är den viktigaste faktorn för att höja elevernas kunskapsresultat men också kvaliteten i skolan. Tyvärr har läraryrkets status sjunkit efter kommunaliseringen 1990, vilket innebär att vi idag har en lärarbrist.
Den lärarbristen vill Daniel Åkerman, SNB (Correns ledare 19/2) åtgärda genom att anställa personer utan lärarexamen men med lång erfarenhet.
Man kan fråga sig om den metoden även gäller när det handlar om bristen på läkare och sjuksköterskor? Varför inte anställa vårdbiträden med lång erfarenhet från sjukvården?
Av 20 års egen erfarenhet som lärare och rektor vet jag resultaten när elever undervisas av obehöriga lärare. Vi löser inte lärarbristen genom att äventyra elevernas rätt till likvärdighet och kunskaper.
Det är de elever som behöver mest stöd i skolan som drabbas när lärarna utan behörighet undervisar i våra skolor. En erkänd professor i pedagogik skrev ”Skolans huvuduppgift är att alla elever lär sig, inte att alla elever undervisas” (Hattie, 2012).
Vi liberaler har under många år drivit på i frågan om att vi måste höja statusen för lärare. Det gör vi inte genom att anställa obehöriga lärare utan bland annat genom att ge lärarna en god löneutveckling, bra arbetsvillkor, stor auktoritet och tydliga befogenheter i klassrummet.
Sveriges lärare skall inte behöva riskera att bli anmälda för att de gör sitt jobb. Rapporter från Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet visar att lärare är oroliga för att göra fel och bli anmälda. Här krävs en ändring i skollagen.
Kommuner och friskolor måste arbeta aktivt för att säkra kompetensen. Det finns ingen viktigare faktor om vi skall höja resultaten.
Genom Roger Haddad, skolpolitisk talesperson driver vi nationellt på för att behålla lärare och skärpa antagningskraven för blivande lärare samt skärpa de undantagsregler som gäller för anställning av lärare.
Men det mest akuta nu är att se till att staten och huvudmännen agerar för att locka tillbaka tusentals lärare som lämnat yrket bland annat på grund av för hög arbetsbelastning.
För att avlasta lärarna och för att de ska få ägna sig åt huvuduppdraget, nämligen undervisning, införde vi heltidsmentorer i Linköping 2019.
Idag finns det heltidsmentorer på alla kommunala högstadie- och gymnasieskolor. Utvärdering är på gång och kommer att redovisas under våren.
Lärarlegitimationen ska utvecklas inte avvecklas.