Kravet: Taxinäringen i fritt fall – regeringen måste agera nu

Svensk taxinäring befinner sig i fritt fall. Förare tvingas acceptera allt sämre villkor, fusk och kriminalitet breder ut sig, och seriösa taxiföretag har svårt att konkurrera, skriver debattörerna.

Vi kan inte ha en bransch där fusk blir normen och där skattebetalare, företag och arbetstagare drabbas, skriver debattörerna.

Vi kan inte ha en bransch där fusk blir normen och där skattebetalare, företag och arbetstagare drabbas, skriver debattörerna.

Foto: Corren arkiv/Viktoria Berglund

Debatt2025-02-21 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När taxinäringen slogs upp på vid gavel för oreglerad konkurrens var det med löften om innovation och bättre service. 

Men det vi ser i dag är en bransch där avregleringar och bristfälliga kontroller skapat en marknad där seriösa aktörer slås ut och där både kunder och förare riskerar att utnyttjas. Det är dags att regeringen tar sitt ansvar och vidtar omedelbara åtgärder för att återställa ordningen i taxibranschen.

Många taxiförare arbetar i dag under orimliga förhållanden. Priserna pressas ned av app-bolag, vilket gör det nästintill omöjligt att försörja sig lagligt. Samtidigt rapporterar allt fler förare om svart arbetskraft, oredovisade intäkter och utnyttjande av förare som tvingas arbeta långa pass för en lön som knappt går att leva på. 

Detta är inte bara en fråga om arbetsvillkor, det handlar också om att motverka en växande skuggekonomi och organiserad kriminalitet. Vi kan inte ha en bransch där fusk blir normen och där skattebetalare, företag och arbetstagare drabbas.

Vi ser nu hur en samhällsviktig sektor är på väg att kollapsa. Taxi är en del av vår infrastruktur, särskilt i mindre städer och på landsbygden där det saknas kollektivtrafik. För äldre, personer med funktionsnedsättning och andra som är beroende av färdtjänst är en fungerande taxinäring avgörande. Om inget görs riskerar vi att förlora en viktig samhällsservice.

Vi kräver därför att regeringen vidtar följande åtgärder:

* Inrätta en myndighetsgemensam task force. Transportstyrelsen, polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket måste samarbeta för att stävja fusket och återställa ordningen i branschen. Även arbetsmarknadens parter bör involveras.

* Skapa en yrkestrafikinspektion. Sverige behöver en myndighet som specifikt granskar taxi- och transportbranschen för att säkerställa att lagar och regler följs.

* Införa bättre kontrollsystem. Vi bör ta inspiration från Danmark och koppla taxiappar till taxametrar, införa GPS-registrering av taxiresor och utrusta bilar med sätesensorer för att säkerställa att förare redovisar sina intäkter och att fusket minskar.

Dessa åtgärder skulle förbättra villkoren för förare, återupprätta konkurrens på lika villkor och stärka förtroendet för taxibranschen. Det är hög tid att vi tar krafttag för att stoppa den negativa utvecklingen. Vi kan inte acceptera att oseriösa aktörer utnyttjar systemet medan laglydiga taxiföretag slås ut. Regeringen måste agera – och det måste ske nu.