I dagarna tar nästan 2 500 Linköpingselever studenten. Många av dem sjunger med glädje att “hoppet är vår vän, vi dess löften tro”.
Det starka hoppet utmärker dock inte vår tid. Det kan istället upplevas som en liten flämtande låga på grund av klimatkris, Ukrainakrig och ökat utanförskap på grund av en orättfärdig skattepolitik. Men det finns ändå mycket att glädjas åt. Under det gångna läsåret har många elever presterat goda resultat. I april kunde Corren till och med berättat att nästan halva forskningslandslaget utgörs av elever från Linköping och Berzeliusgymnasiet.
Skapa framtidstro. Det är en av politikens och partiernas främsta uppgift att skapa möjligheter som stärker ungas framtidstro. Här kommer några punkter som ocialdemokraterna arbetar med i bildningsnämnden i Linköping.
Det finns jobb. På Anders Ljungstedts gymnasium har till exempel 80-90 % av studenterna på anläggningsfordon och mark och anläggning fått anställning direkt efter gymnasiet. Det gäller också elever med examen från industriprogrammet med inriktning svets och CNC och Flyg. Sedan någon månad finns avtalet som ger elever en chans till ”drömjobbet” om utbildningen inte finns i stan. Nu konkurrerar elever om utbildningsplatserna i hela länet på samma villkor som hemkommunens ungdomar. Lokalt tog S och M initiativet för drygt ett år sedan.
Nytt initiativ. Att skapa bättre villkor för våra unga är inte bara en uppgift för politiken. Näringslivet har också en viktig uppgift. Idag är det brist på företagsplatser (APL-platser) där elever kan lära sig under utbildningen. I ett första steg vi arbetar för är att kommunen ska kräva så kallade APL-platser på byggföretag när kommunen sluter avtal om byggnation.
Ge starkare stöd. Vi tar ansvar och ger elever chansen att göra bättre övervägda yrkesval. Nu och framöver ”vässas” därför studie- och yrkesvägledningen. Vi vill också aktivt bidra till att fler elever når godkända betyg. Lärare arbetar redan hårt och framgångsrikt med det. Nästa steg handlar om att stärka den specialpedagogiska kompetensen. Med budgeten som fullmäktige antog 18 juni finns det förutsättningar för det.
Tid att undervisa. Lärare ska vara lärare. Lärare ska ha mer tid till undervisning och mindre åt administration. Snart införs ämnesbetyg. Då ersätts tre och ibland fyra betyg av ett enda i samma ämne. Socialdemokraterna har drivit ämnesbetyg i många år. Vi har också gett utbildningsdirektören uppdraget att minska lärares administrativa arbete. Här har vi höga förväntningar.
Satsar en halv miljon. Vad gör nämnden för eleverna som lämnar skolan i förtid? Denna grupp är viktig att nå om vi ska motverka utanförskap och kriminalitet, det visar forskningen. Vid nämndens sammanträde i maj satsades över en halv miljon kronor på bland annat praktikplatser för dessa elever. Att utveckla skolan är en stor och svår utmaning då regering och riksdag skär ned på anslagen. Oberoende av det är ledstjärnan för socialdemokratisk politik att utmana elevers lärande. För att klara det måste den lokala politiken och näringslivet ta ökat ansvar. Unga ska ges goda förutsättningar att klara skolan och bygga en god framtid.