Ostlänken och ett snabbspår till Stockholm har länge legat högt på Linköpingspolitikernas önskelista – och närheten till Stockholm ska inte underskattas. Men mer kraft borde läggas på regionens förmåga att stå på egna ben!
När Linköpings framtid diskuteras så får man intrycket att Linköping bygger hela sin vision på att kunna nå Stockholm på under en timme, kosta vad det kosta vill!
Från regionens håll så är mantrat detsamma – Östergötland klarar sig inte utan en höghastighetsförbindelse till Stockholm. Att vår politiska nivå låser sig för en realisering av denna är en tveksam metod för framgång och nytta för varje satsad skattekrona.
Behovet är ökad kapacitet på stambanan samt en utvecklad transportinfrastruktur för att hela regionen ska kunna växa. Hur kan dessa behov realiseras på ett så ekonomiskt och hållbart sätt som möjligt – det är utmaningen och val av realiseringsalternativ måste därför föregås av olika förstudier.
I en sådan process borde olika utvecklingsalternativ för regionen och Linköping utvärderas utifrån samhällsnytta, kostnader, hållbarhet och miljö. Då börjar processen på politisk nivå med att man drar upp riktlinjerna för vad Linköping och regionen behöver i form av transportinfrastruktur för att bli en livskraftig region, utan låsning till realisering. Och detta sker i samverkan med regionens utvecklingsstrategi.
Man låter sedan sakkunniga på samhällsbyggnadskontoret, för Linköpings del, regionen och Trafikverket skissa på vilka tänkbara realiseringsalternativ som står till buds och till vilka kostnader och med sina för/nackdelar – nu skapas av sakkunniga i en förstudie underlag för våra politiker att välja realiseringsalternativ.
Tänk om det kunde fungera så?
Fjärde Tankesmedjan har vid olika uppvaktningar av politiskt ansvariga i Linköping pekat på behovet av att Linköpings kommun engagerar sig i regionens utveckling – Linköping och Norrköping växer med goda tillväxttal, men inte kringliggande kommuner och i en regional tillväxtstrategi så har Linköpings förhållningssätt stor betydelse.
Att Linköping och Norrköping är draglok för regionens tillväxt och så kommer att förbli, är alla eniga om, men steget till en regional tillväxtstrategi där alla kommuner, även de små, växer med samma tillväxttal som de stora är stort.
I ett sådant scenario så blir ju Linköpings hantering av tunnlar för Ostlänken lite märklig. I en regional tillväxtstrategi är Linköping centrum och navet för regionen – med den rollen följer att också se till hela regionens behov. Satsningar på en höghastighetslänk till Stockholm får inte tränga undan andra viktiga regionala satsningar på kommunikationer som säkerställer regionens position som ett fjärde storstadsområde.
Vi uppmanar återigen våra politiker att höja blicken och undvika låsningar till orealistiska realiseringar innan notan är presenterad – att visa respekt för sakkunskap och låta expertis räkna på alternativen innan man ställer ut löften skulle öka förtroendet för våra politiker och vår demokrati.
För Fjärde Tankesmedjan
Lennart Asplund
Lars Jagerfelt