Hårt slag mot läraryrket och elevernas utbildning

Lärarbristen är ett faktum och det behövs stora satsningar för att få fler att välja läraryrket. Men rätt satsningar.

Vi liberaler anser att alla förslag som undergräver lärarlegitimationen och de krav som ställs på lärarutbildningen kommer att förvärra lärarbristen, skriver debattören.

Vi liberaler anser att alla förslag som undergräver lärarlegitimationen och de krav som ställs på lärarutbildningen kommer att förvärra lärarbristen, skriver debattören.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2022-02-05 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under mina drygt 20 år i skolan har det skett en hel del förändringar som påverkat läraryrket. När jag 1997 fick min första tjänst som lärare var läraryrkets status på nedgång så också skolresultaten. Inte så konstigt då sossarnas skolpolitik hade fått råda under lång tid och ämnesbehörighet bland lärare inte sågs som särskilt viktigt för elevernas resultat. Det var också en av orsakerna till att jag valde att engagera mig politiskt. Det var först när Jan Björklund blev utbildningsminister som frågan om läraryrkets attraktionskraft och kopplingen till elevresultat kom upp på agendan och vi liberaler kunde driva igenom krav på lärarlegitimation. 

Så kom Miljöpartiet in på banan med förslaget att lösa lärarbristen genom att ge obehöriga lärare deltid med full lön. Ett förslag som i praktiken innebär att varken lärarnas status eller elevernas resultat kommer att höjas. Dessutom merarbete för de lärare som skall handleda obehöriga kollegor. 

Ganska nyligen kom Annie Lööf och Centerpartiets förslag att få många lärare med mig att tappa andan. De vill nämligen stävja lärarbristen genom att tillåta längre anställningar för obehöriga lärare och ge dem rätt att sätta betyg, vilket i sig är ett hårt slag mot eleverna och läraryrket men ger dessutom merarbete för behöriga kollegor. Så vill alltså Centerpartiet lösa lärarbristen. Verkar inte som de har fattat att betygsättning är en myndighetsutövning som kräver gedigen utbildning då beslutet inte går att överklaga. 

Det senaste förslaget från Socialdemokraterna och utbildningsminister Anna Ekström väcker ilska på universitet och högskolor. ”Det sämsta vi sett.” Flera professorer skriver att denna ”anorektiska” KPU borde skrotas. Även lärarfacken är kritiska till förslaget. Förkunskapskraven sänks för de med ämneskunskaper som vill läsa in en kompletterande pedagogisk. Man tar bort kraven på ämneskunskaper vilket innebär att man blir behörig i ämnen som man inte har lärarexamen i. Dessutom ingår inte utbildning i att sätta betyg och bedömning i denna förkortade version. De som drabbas i slutänden är eleverna då lärarprofessionen devalveras. Jag är väl medveten om att en förkortad kompletterad pedagogisk utbildning fanns med i januariavtalet men vi liberaler har aldrig gått med på den kvalitetsförsämring som regeringen nu går fram med. Så löser vi inte lärarbristen! För att alla elever ska få möjligheten att utvecklas och nå sin fulla potential behöver vi en lärarutbildning som fokuserar på kvalitet. Trots den massiva kritiken från flera lärosäten väljer regeringen ändå att gå vidare med förslaget. Allt i linje med sossarnas attityd till utbildning. 

Bristen på behöriga lärare är stor och därmed behövs en hel del förändringar för att lösa denna brist men ingen är betjänt av de kortsiktiga lösningar som nu verkar dugga tätt.  Vi liberaler anser att alla förslag som undergräver lärarlegitimationen och de krav som ställs på lärarutbildningen kommer att förvärra lärarbristen. Om inget görs är vi snart tillbaka till den tid då ämnesbehörigheten inte spelade så stor roll. 

Alla elever har rätt till undervisning av välutbildade och behöriga lärare. Något annat vore otänkbart.