I samband med Folk och Försvar i Sälen gjordes ett enskilt utspel där det påstods att Saabs stridsflyg Gripen skulle vara ett dyrare alternativ för Sverige än att välja ett annat stridsflyg – exempelvis tillverkat i USA. Detta väckte en lågintensiv debatt kring Gripens framtid. Som ÖB klargjort ska formerna för nästa generations stridsflyg noggrant utredas innan ett beslut fattas, och detta ska påbörjas redan nu. Det är klokt. För det är mycket att ta ställning till och värdera i det beslutet. Utan att spekulera i utkomsten av den utredningen är det några aspekter som behöver klarläggas:
1. Stridsflygsupphandlingar är komplexa, men om man tittar på publika siffror är Sveriges val av Gripen till exempel cirka 170 miljarder kronor billigare än Norges val av amerikanska F-35. Dessa siffror baseras på svenska regeringens och norska stortingets beräkningar av livscykelkostnaderna för flygplanen. Liknande beräkningar går att göra för både Finland och Kanada, med samma resultat – Gripen är billigare att köpa, flyga och underhålla än sina konkurrenter.
2. En inhemsk stridsflygstillverkning ger dessutom så mycket mer till ett land än bara försvarsförmåga. Det ger bland annat arbetstillfällen – Saab är en av Sveriges största arbetsplatser för ingenjörer och Linköpings största privata arbetsgivare. Den högteknologiska och innovativa verksamheten medför också en rad överspillande effekter som bidrar till övrig industri och skapar innovation – Sverige är det land som i förhållande till folkmängd har frambringat flest omvälvande innovationer i världen. Med långsiktigt orienterade bolag som Ericsson, SKF och Saab är detta ingen slump.
3. Gripen är ett av världens mest avancerade och digitaliserade stridsflyg. Den så kallade ”operationella förmågan” i ett Gripen-plan är för Sverige och många andra nationer helt rätt. Ett Gripen kan på minuter uppdateras med nya egenskaper som kan ta andra tillverkare månader att genomföra. Gripen-flygplanen är billiga i drift, mångsidiga och anpassningsbara beroende på uppdrag, och enkla att serva och underhålla i jämförelse med andra plan.
Låt oss öppet gå in i utredningen huruvida vägen framåt efter 2050 är att köpa in nästa generations stridsflyg genom en internationell upphandling, att fortsätta med en inhemsk stridsflygtillverkning eller att fördjupa internationella samarbeten ytterligare för att utveckla det. Men låt oss samtidigt komma ihåg att resultatet av många decenniers svenskt ingenjörsarbete är dagens Gripen – ett av världens mest avancerade flygplan. Lika förvånade och avundsjuka som andra större stridflygplanstillverkare är när de ser Gripen, lika stolta ska Linköpingsborna och alla andra svenskar känna sig över denna svenska industrijuvel. Låt oss också beakta ovan aspekter när vi fattar ett beslut om vad som ska synas på den svenska himlen under julgransflygningarna från år 2050 och framåt.