Grannar borde samarbeta om flyget

Om slutsatsen är att Skavsta inte räcker för regionens behov, vore det önskvärt om Linköping och Norrköping samarbetade om gemensam flygplatsdrift istället för att konkurrera, skriver debattören Simon Liedgren.

Linköping och Norrköping borde samarbeta om gemensam flygplatsdrift istället för att konkurrera med varandra, anser debattören.

Linköping och Norrköping borde samarbeta om gemensam flygplatsdrift istället för att konkurrera med varandra, anser debattören.

Foto: Terje Pedersen/TT

Debatt2020-01-03 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Flygplatsen har självklar plats i Linköping", 20/12.

Flyget är viktigt men det finns en överetablering av flygplatser i Östergötland med omnejd. Det finns en större flygplats i Nyköping, Skavsta. Dit är det endast cirka en timmes bilresa från Linköping med bil.

Även Linköping och Norrköping har egna små flygplatser. SAAB behöver landningsbanan i Linköping för testflygningar men mer tveksamt är det att Linköpings kommun driver en flygplats för civilt flyg som inte står på egna ben ekonomiskt, när Skavsta finns nära. För Norrköpings del är det också tveksamt om en flygplats i kommunen behövs, av samma orsak.  

Om nu slutsatsen blir att Skavsta inte räcker för regionens behov, vore det önskvärt om kommunerna samarbetade med gemensam flygplatsdrift istället för att konkurrera med varandra. Städerna har så pass få invånare att det möjligen vore motiverat med en flygplats mellan städerna. Men knappast två flygplatser. 

Men en helt ny flygplats skulle nog kosta miljardbelopp. En praktisk lösning som skulle gynna båda städerna vore istället om man drev flygplats gemensamt, men ett år i taget i varje stad. Udda år är Linköpings flygplats öppen, jämna år är Norrköpings flygplats öppen. På det viset uppnås stordriftsfördelar. Kommunerna delar på kostnader för anställda och det går enklare att fylla plan med fler passagerare genom gemensam marknadsföring. Om kommunerna samarbetar blir flygplatsdriften mer konkurrenskraftig mot Skavsta som är regionens storflygplats. 

Fler direktlinjer ut i Europa vore önskvärt, både rent affärsmässigt för näringslivet, men också ur miljösynpunkt. Transferflyg (ett flyg till en flygplats där man byter till annat flyg) är en miljöbov eftersom mycket energi (bränsle) går åt i startfasen när planen lyfter. 

Med utökat samarbete och stordriftsfördelar skulle antalet direktlinjer nog kunna öka. Dessutom blir det genomsnittliga avståndet till en flygplats två mil (4 mil ena året, 0 mil andra året), vilket är ett rimligt avstånd till en flygplats. 

Poängen med att flygplatserna drivs i olika städer vartannat år är att båda städerna får lika stora fördelar av flygplatsverksamheten. Att driva flygplatsverksamhet i städerna vartannat år skulle kunna vara en pragmatisk kompromiss.

Det är ingen mänsklig rättighet att kunna cykla till en flygplats och ta transferflyg till Köpenhamn eller Amsterdam. En flygplats som alltid finns inom cykelavstånd är inte något som hör till en kommuns kärnuppgifter. Det är viktigt att visa respekt för skattebetalarnas pengar och använda dem effektivt. 

Linköpings och Norrköpings politiker borde slå sig ner och diskutera kring vilka effektiviseringar och samarbeten som är möjliga. Regionalt samarbete vinner både Linköping och Norrköping på.

Simon Liedgren, fd Katedralare och skribent