Förtjänar eleverna inte en bättre skola?

Vi välkomnar Katedralskolan i Linköpings beslut, att införa ett passersystem. Det är viktigt att rätt personer rör sig i skolan. Om man inte är elev, personal eller särskilt inbjuden till skolan har man ingenting att göra där, skriver MUF Linköping och Moderat skolungdom i Östergötland.

Svensk skola är i en ond spiral där våldet eskalerar. Det som ska vara en trygg plats för undervisning, bildning och kunskap är snarare motsatsen. Och det är sorgligt, skriver Theo Milo, MUF Linköping, Eva Matys och Viggo Hjalmarsson, MSU Östergötland.

Svensk skola är i en ond spiral där våldet eskalerar. Det som ska vara en trygg plats för undervisning, bildning och kunskap är snarare motsatsen. Och det är sorgligt, skriver Theo Milo, MUF Linköping, Eva Matys och Viggo Hjalmarsson, MSU Östergötland.

Foto: Berit Roald/TT/Privat

Debatt2025-02-22 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den allt större otryggheten i skolor har brett ut sig i Sverige. I Linköpingsområdet kan man se tendenser av våld kopplat till skolmiljöer. På en skola i Sturefors är det till synes, psykiska och fysiska incidenter dagligen. 120 kränkningsanmälningar på ett år och nästan ett tiotal lärare som flyr skolan.

Svensk skola är i en ond spiral där våldet eskalerar. Det som ska vara en trygg plats för undervisning, bildning och kunskap är snarare motsatsen. Och det är sorgligt. Det är därför inte konstigt att elever inte vågar gå till skolan. Precis som två krönikörer i Östgöta Correspondenten skriver, är det moralen som brister. Lärares auktoritet är urholkad – där respekten för lärare i många fall är minimal. Respekten bland elever existerar knappt. Var fjärde mellanstadieelev har svårt att koncentrera sig på grund av stök. Förtjänar eleverna inte en bättre skola än så?

Detta är dock ingen naturlag – vi kan och måste vända utvecklingen. Och allt börjar i hemmet. I frågan om karaktär spelar föräldrarna en central roll. För det är genom familjen som allt annat kommer. Den lilla världens trygghet ger den stora världen stabilitet. Med förankrade värderingar hemifrån som berör respekt, omtänksamhet och empati kan barn växa upp med en stark känsla av moral och ansvar.


Familjen är grunden – men skolan måste vara en förlängning av den tryggheten. Vi måste rädda det sjunkande skeppet. För att genomföra detta krävs omfattande trygghetsreformer. Vi välkomnar Katedralskolan i Linköpings beslut, att införa ett passersystem. Det är viktigt att rätt personer rör sig i skolan. Om man inte är elev, personal eller särskilt inbjuden till skolan har man ingenting att göra där. Fler skolor borde införa system med tagg, kod eller nyckel.

Dessutom är det av största vikt att stärka lärare och annan personals befogenheter. Att skicka ut elever som stör arbetsron, och ta till konkreta påföljder för de som inte förhåller sig till skolans ordningsregler är nödvändigt. Svensk skola måste börja ge påtagliga konsekvenser för den som bråkar, slåss eller misshandlar. I klassrummet ska läraren styra. Och över skolan ska huvudmannen styra.

Genom nämnda förslag kan respekten etableras, stöket minskas och tillvaron förbättras. För att skapa ett säkrare och bättre samhälle behövs en trygg och givande skolmiljö – där unga kan utbildas, finna vänner och uppnå sina drömmar.

För i dagsläget är det uppenbart att svensk skola är som ett sjunkande skepp. Våldet får aldrig normaliseras. Ge därför lärare de befogenheterna de behöver. Och vidta rätt åtgärder på de problemen som i dag har blivit vardag. Det är dags att sluta prata och börja handla.