Ändrade resmönster, höjda avgifter och en svartmålning av flyget har gjort Sverige fattigare. Flyget pressas hårt och för första gången kan en samhällsekonomisk prislapp sättas på dess svaga utveckling: För Östergötlands del beräknas kostnaden bara för ett år ha uppgått till 900 miljoner kronor.
Ett robust flygsystem behövs för att företag ska kunna etablera sig och växa, och för att locka investeringar till Sverige. Bättre flygförbindelser bidrar till ökad produktivitet och fler arbetstillfällen. Det leder helt enkelt till ökad tillväxt som i slutändan finansierar vår välfärd. I ett land med Sveriges går det heller inte att fullt ut ersätta med andra transportslag.
Ett starkt flyg är också en nödvändighet för att Sverige inte ska tappa i konkurrens med omvärlden. En rapport från WSP visar dock att det svenska flyget och Arlanda de senaste 20 åren halkat efter de nordiska grannländerna, och att samhällskostnaden för detta är enorm.
Drygt 300 miljarder kronor har flygets svaga utveckling kostat Sverige de senaste 20 åren, 26 miljarder bara för 2023. Om inte mönstret bryts riskerar vi ett bortfall på hissnande 1 700 miljarder till 2050. Det är många nya sjukhus, kärnkraftsreaktorer och vindkraftsparker.
Flera åtgärder behövs för att vända trenden. Regeringen måste genomföra flera redan gjorda utredningar, finansieringen av infrastruktur till och från flygplatser måste säkras och politiker från alla läger behöver samlas för en långsiktig plan för att stärka det svenska flyget.
Men även lokalt kan både Östergötlands politiker och företag hjälpa till. Den skadliga flygskammen måste bort, inte minst i olika resepolicys som offentliga och privata aktörer har för sina anställda. I stället för att förbjuda flyget kan krav på köp av fossilfritt flygbränsle ställas. I både Linköping och Norrköping finns flygplatser att vara stolta över, men ska de på sikt överleva, krävs att människor använder dem och flyger.
Flyget befinner sig just nu i en omställning, och med ett på sikt gemensamt EU-regelverk kan våra svenska flygbolag fortsatt ligga i framkant. Men för att lyckas behöver de konkurrenskraftiga förutsättningar.
Alternativet att avstå flyget kommer enbart att leda till att den negativa spiralen accelereras och att ännu mer pengar går förlorade för östgötarna. Det tjänar varken Sverige eller klimatet på.