Flera osäkerheter kring regionala banor

Vi har gjort antagandet att Stångådalsbanan kommer att finnas kvar och att den ansluts till nya resecentrum i Linköping när det byggs, skriver regionrådet Julie Tran (C) i en replik.

Att Stångådals- och Tjustbanan håller relativ låg kvalitet idag är välkänt, menar debattören.

Att Stångådals- och Tjustbanan håller relativ låg kvalitet idag är välkänt, menar debattören.

Foto: Daniel Bennelid

Debatt2020-02-24 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Tågutredning missar de regionala banorna", 15/2.

Region Östergötland har nyligen i en utredning fokuserat på hur den samhällsfinansierade tågtrafiken i Östergötland behöver se ut år 2040. Dels för att möta det ökade resande som genereras av befolkningstillväxten, dels för att möta omställningen mot ett mer hållbart resande. 

Niklas Adells påstående att utredningen inte tar hänsyn till en framtida överflyttning av resande från bil till tåg är därför felaktig. Han verkar också ha missat Östergötlands ambitiösa klimatarbete vilket lett till att all vår kollektivtrafik är fossilfri sedan 2019.

Vad gäller befolkningstillväxten i olika kommuner utgår utredningen från statistikmyndigheten SCB:s befolkningsprognoser. Dessa kan man naturligtvis ha synpunkter på, men det är magstarkt att tro att vi har en egen ”sanning” som Niklas uttrycker det.  

Adell kritiserar främst att utredningen ”Målbild 2040” inte beskriver någon ambitionshöjning vad gäller trafiken på Stångådals- och Tjustbanan. Att banorna idag håller relativ låg kvalitet är välkänt, och eftersom det inte finns medel avsatta hos Trafikverket för en upprustning har vi i utredningen antagit att banorna kommer att hålla nuvarande standard.

Precis som Niklas Adell själv skriver finns det i nuläget flera osäkerheter kring utvecklingen av banorna. Vi har därför gjort antagandet att Stångådalsbanan kommer att finnas kvar och att den ansluts till nya resecentrum i Linköping när det byggs. 

Avslutningsvis vill vi påpeka att "Målbild 2040" är det första strategiska dokumentet som tar ett samlat grepp om tågtrafikens utveckling i hela Östergötland. Eftersom infrastruktursatsningar har långa ledtider är det viktigt att åskådliggöra målbilden redan nu. 

Det underlättar för regionenen att agera och planera långsiktigt för att på bästa vis kunna tillgodose det framtida resbehovet med tåg

Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden