En flygplats för framtiden

Debatten om flygresor och flygplatser har nÀstan enbart handlat om flygets klimatpÄverkan, medan flygets roll som en nödvÀndig del av det internationella samarbetet sÀllan diskuteras.

Flyget kommer att behövas Àven i framtiden, skriver Ralf Holmér (M) och Daniel Noregran (M).

Flyget kommer att behövas Àven i framtiden, skriver Ralf Holmér (M) och Daniel Noregran (M).

Foto: Fredrik Quist

Debatt2021-07-17 08:06
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Exporten svarar för 40 procent av Sveriges ekonomi och att den fungerar Àr helt avgörande för vÄrt vÀlstÄnd. Den bestÄr till största del av tekniskt avancerade produkter och tjÀnster. Ska den fungera fordras personliga kontakter för sÄvÀl tekniska som kontraktsmÀssiga diskussioner. De kan ta mÄnga Är och det Àr önskvÀrt att det finns en personlig kontinuitet i de komplicerade diskussioner som dÄ förs. Det personliga förtroendet mellan parterna kan vara en avgörande faktor för att affÀren ska lyckas.

Det medför att ett begrĂ€nsat antal specialister fĂ„r en stor belastning av resor, som Ă€r helt artfrĂ€mmande frĂ„n massturismen till semesterorter. NĂ„got alternativ finns inte utom för vissa resor till vĂ„r nordiska grannlĂ€nder, men de tar endast emot en fjĂ€rdedel av vĂ„r export. 

Resandet frĂ„n Linköpings flygplats, dĂ€r 85 - 90 procent av resorna Ă€r affĂ€rsresenĂ€rer, speglar vĂ€l det östgötska nĂ€ringslivets behov av en nĂ€rbelĂ€gen flygplats och kommunens satsningar kommer dĂ€rför hela Östergötlands nĂ€ringsliv tillgodo. 

Men Ă€ven de allra sköraste i samhĂ€llet har behov av flygtransporter. Den högspecialiserade vĂ„rden pĂ„ vĂ„ra universitetssjukhus medför att patienter i kritiskt tillstĂ„nd som brĂ€nnskadade och för tidigt födda med flera mĂ„ste transporteras snabbt. Nu har Linköping en flygplats som med 1 timmes förvarning kan hĂ„llas öppet dygnet runt. I katastrofsituationer Ă€r det naturligtvis en stor tillgĂ„ng och kanske en nödvĂ€ndighet för Regionen i den förestĂ„ende diskussionen om fördelningen av den högspecialiserade vĂ„rden i Sverige. 

MiljöfrĂ„gan Ă€r sjĂ€lvfallet viktig men utveckling av miljövĂ€nliga flygplan pĂ„gĂ„r. Åtminstone eldrivna flygplan kommer att behöva ny infrastruktur för laddning. HĂ€r skulle kommunen, kanske i samarbete med en resursstark elleverantör som Vattenfall, se till att ta ledningen i Sverige.

Det skulle befÀsta Linköpings roll som ledande flygstad i Sverige samtidigt som vi gör en insats för miljön. Flyget kommer att behövas Àven i framtiden.