Exporten svarar för 40 procent av Sveriges ekonomi och att den fungerar Àr helt avgörande för vÄrt vÀlstÄnd. Den bestÄr till största del av tekniskt avancerade produkter och tjÀnster. Ska den fungera fordras personliga kontakter för sÄvÀl tekniska som kontraktsmÀssiga diskussioner. De kan ta mÄnga Är och det Àr önskvÀrt att det finns en personlig kontinuitet i de komplicerade diskussioner som dÄ förs. Det personliga förtroendet mellan parterna kan vara en avgörande faktor för att affÀren ska lyckas.
Det medför att ett begrÀnsat antal specialister fÄr en stor belastning av resor, som Àr helt artfrÀmmande frÄn massturismen till semesterorter. NÄgot alternativ finns inte utom för vissa resor till vÄr nordiska grannlÀnder, men de tar endast emot en fjÀrdedel av vÄr export.
Resandet frĂ„n Linköpings flygplats, dĂ€r 85 - 90 procent av resorna Ă€r affĂ€rsresenĂ€rer, speglar vĂ€l det östgötska nĂ€ringslivets behov av en nĂ€rbelĂ€gen flygplats och kommunens satsningar kommer dĂ€rför hela Ăstergötlands nĂ€ringsliv tillgodo.
Men Àven de allra sköraste i samhÀllet har behov av flygtransporter. Den högspecialiserade vÄrden pÄ vÄra universitetssjukhus medför att patienter i kritiskt tillstÄnd som brÀnnskadade och för tidigt födda med flera mÄste transporteras snabbt. Nu har Linköping en flygplats som med 1 timmes förvarning kan hÄllas öppet dygnet runt. I katastrofsituationer Àr det naturligtvis en stor tillgÄng och kanske en nödvÀndighet för Regionen i den förestÄende diskussionen om fördelningen av den högspecialiserade vÄrden i Sverige.
MiljöfrÄgan Àr sjÀlvfallet viktig men utveckling av miljövÀnliga flygplan pÄgÄr. à tminstone eldrivna flygplan kommer att behöva ny infrastruktur för laddning. HÀr skulle kommunen, kanske i samarbete med en resursstark elleverantör som Vattenfall, se till att ta ledningen i Sverige.
Det skulle befÀsta Linköpings roll som ledande flygstad i Sverige samtidigt som vi gör en insats för miljön. Flyget kommer att behövas Àven i framtiden.