En äldreomsorg med människan i centrum

Det är viktigt att påpeka att två av de boenden som fick 100 procent i nöjdhetsundersökning drevs av det kritiserade vårdföretaget Norlandia, skriver Liselotte Fager (KD).

Vi måste lyssna på de äldre som behöver omsorg och låta dem avgöra vilket boende som passar dem bäst, anser debattören.

Vi måste lyssna på de äldre som behöver omsorg och låta dem avgöra vilket boende som passar dem bäst, anser debattören.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2019-10-21 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Linköpings äldreomsorg behöver långsiktighet”, 12/10.

I socialstyrelsens nöjdhetsundersökning 2019 hade Linköping fyra utförare som fick resultatet 100 procent på anpassat boende. Samt 19 stycken utförare som hade bättre nöjdhet än rikets snitt. Resultatet visade att förtroendet var något högre för kommunala boenden. 

De fyra utförarna som nådde högsta betyg var en blandning av privata och kommunala där de två privata drevs av företaget Norlandia Care AB. Kristdemokraterna har länge drivit den linjen. Vem som driver boendet är för oss ointressant. Vi vill att kvalitén är det som styr. Det är människans behov som ska prioriteras, inte vem som skrivit under som ägare.

Vi kunde även se att de som hamnade i botten på nöjdhetsundersökningen förbättrat sitt resultat jämfört med föregående år. Det leder till en mer jämlik omsorg. Oavsett vem som driver omsorgsföretaget måste kommunen ställa höga kvalitets krav och missköter man sin verksamhet krävs det åtgärder. Om dessa åtgärder inte ger ett förbättrat resultat kommer man inte få fortsatt förtroende att uppfylla sitt uppdrag. 

Inom hemtjänsten var nöjdheten lika mellan privata och kommunala utförare. Linköping hade 16 stycken utförare som låg över rikets snitt. Dessutom hade två utförare 100 procent i nöjdhet där den ena var kommunal och den andra privat. 

Vi måste lyssna på de äldre som behöver omsorg och låta dem avgöra vilket boende som passar dem bäst. Det är viktigt för de äldre att känna delaktighet. 

I en debattartikeln som publicerades i Corren 12 oktober angriper Vänsterpartiet omsorgsföretaget Norlandia Care AB och kritiserar kommunens beslut att ge företaget fortsatt förtroende. 

Vi håller med om att de företag som missköter sig måste se över sin verksamhet och åtgärda brister. Däremot är det viktigt att påpeka att två av de boenden som fick 100 procent i nöjdhetsundersökning drevs av just Norlandia. Vilket innebär att äldreomsorgens kvalité hade försämrats kraftigt om Norlandia inte fått fortsatt förtroende. 

Det tål att upprepas, vem som driver företaget är inte intressant. Det är omsorgen och individens välmående som är det centrala. 

Liselotte Fager (KD), ordförande i äldrenämnden, LInköpings kommun